onsdag 18 februari 2015

Ilse by Ikea

Kollektionen Sinnerlig, design Ilse Crawford för Ikea, visades på hotellet Ett Hem i Stockholm i samband med designveckan i början av februari. 
Sinnerlig synnerlig succé

Ja, trots att säljstarten inte sker förrän i augusti är Ikeas nya kollektion Sinnerlig redan en exempellös medial framgång.

Kollektionen, med de enkla, sparsmakade möblerna och objekten i naturmaterial, formgivna av brittiska Ilse Crawford, har med extrem frenesi blivit omskrivna och exponerade i inredningsmagasin, bloggar och via Instagram över hela världen.

Här i Sverige jabbades förhandsintresset upp genom en VIP-visning av kollektionen för utvalda magasin och bloggar i Crawfordinredda hotellet Ett Hem i Stockholm

Passande nog var Ilse Crawford även Guest of Honour på Stockholm Furniture & Light Fair med uppgift att inreda entretorgets lounge, där delar av Ikeakollektionen exponerades.

Ilse Crawford var även prisutdelare vid Elle Decorations stora  Designgala kvällen innan mässan öppnade... 

Kork och handblåst glas i delar av kollektionen Sinnerlig/Ikea.
Ett väldigt Crawfordfokus och en megaframgång för Ikeas lansering av kollektionen Sinnerlig.

Givetvis är inte det här en slump i ett slugt kommersiellt klimat, där vi i media uppenbarligen hellre ryggdunkar och skriver upp, än granskar och ifrågasätter (och riskerar att hamna utanför pr-företagens presslistor :-) 

Citat från pressmeddelanden klipps in i rapporteringen och cirkulerar runt, meningar som upprepas i det oändliga...


Enkla pallar och bord med tjock korkskiva - hållbart hantverk för framtiden...?
Jag har inga problem alls med att gilla Ilse Crawfords kollektion för Ikea.

Fina prylar, tillgängliga i sin enkla 50-talsinspirerade formgivning och inte alltför kostsamt att handla och förnya hemmet. 

Mycket att välja - pallar, bord, bänkar, fat, lampskärmar, krukor och flaskor -  i material som kork, keramik och glas i kollektionen som omfattar ett trettiotal olika objekt. 

Men - är det ändå inte lite märkligt att ingen ställer frågor kring tillverkningen?

Var dessa, enligt Ikea "möbler och inredningsdetaljer som förmedlar upplevelsen av naturliga material och värdet av mänskligt hantverk..." produceras?

I Ikeas pressmeddelande står det att läsa: "Ilse Crawfords kollektion för Ikea är resultatet av ett samarbete som startade i Vietnam, men som fick sitt genombrott i Portugal."

Men den uppgiften tycks ingen ta fasta på, inte ens citera...vilket är rätt belysande för bristen på fakta, analys och bredd i svensk ytpolerad inredningspress.

Kork och flätat sjögräs lirar utmärkt med den gröna vågen i inredningsmodet. Här delar ur kollektionen Sinnerlig, presenterad på hotellet Ett Hem i Stockholm. 
Det brister i trovärdighet mot inredningskunder och läsare att inte informera. Att inte ta reda på var och på vilket sätt möbler och inredning tillverkas - det borde vara en självklar upplysning. 

Varifrån materialen kommer, hur det ser ut i fabrikerna, varifrån transporter sker av det som saluförs till ett allt större designintresserad allmänhet adderar fakta till köpbeslutet. 

För vi tror väl alla att vi vänder oss till medvetna konsumenter och läsare, eller hur..?
                                                                             
                                                                               *

Det är ingen slump att möbelföretag och kedjor alltmer arbetar med designsamarbeten. För att öka markandsandelar i väst är det nödvändigt för att nå volym. 

Det krävs något mer, en usp av något slag, som adderar till köpbeslutet hos nyhetstörstande inredningskonsumenter. 

På tillväxtmarknader räcker fortfarande pris, tillgänglighet och nordiskt formgivna basprodukter väldigt långt när medelklassen växer i länder som Indien och Kina

Jag kommer precis från Ambientemässan i Frankfurt där fair trade-samarbeten kring hållbar design, skapad av unga formgivare, blir allt vanligare. 

Här berättar man gärna om produktionen, var den sker och vad den innebär för varje liten enskild fabrik och människorna som arbetar där. 

Det är småskaligt i ordets verkliga betydelse...

Flätade hantverksinspirerade lampor med en touch av 50-tal, design Ilse Crawford för Ikea. 

Så fundera ett tag på en global kedja som Ikeas möjligheter att på allvar göra skillnad...

* Är det så att projektet med Ilse Crawfords Sinnerlig startade med produktutveckling i Vietnam, ett land med tillverkare bevisligen mycket skickliga på naturmaterial och hantverk? 

* Är det så att den ekonomiska/miljömässiga/logistiska vinsten för kedjan blir större om produktionen av de färdiga möblerna och objekten förläggs till Portugal?

* Om så är fallet - vad innebär det för det hårt drabbade krislandet att få Ikeaproduktion av en världsomspännande och mediahaussad kollektion som Sinnerlig

* Och - om så verkligen är fallet - vore det inte en alldeles underbar usp för den medvetne designkonsumenten att få reda på att det egna Ikeaköpet av korkbord och dagbädd Sinnerlig faktiskt skapar ökade arbetstillfällen i Portugal..?

I länder på andra sidan Östersjön hade Ikea initialt fabriker och produktion. När kostnaderna stigit har man lagt ner och satt upp produktionen någon annanstans för bibehållande av marginaler och ökad vinst. Det är ett mönster som återupprepar sig i kedjans globala expansion.

Men så länge jag som inredningskonsument inte får reda på, via Ikea själva eller en undersökande och granskande inredningspress, hur och var produkterna tillverkas, kommer jag att välja andra alternativ.

Min makt som inredningskonsument må vara försumbar i ett globalt sammanhang.

Men - det är en betydligt skönare känsla att handla...1) vintage av god kvalitet
2) välja produktionssäker design 3) köpa vackra, hållbara och innovativa objekt i hantverksbutiker...

PS 
Minnesgoda bloggläsare som hittar information, citat eller fakta kring tillverkningen av Sinnerlig - hör gärna av er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar