Kollektionen Sinnerlig, design Ilse Crawford för Ikea, visades på hotellet Ett Hem i Stockholm i samband med designveckan i början av februari. |
Sinnerlig synnerlig succé
Ja, trots att säljstarten inte sker förrän i
augusti är Ikeas nya kollektion Sinnerlig redan en
exempellös medial framgång.
Kollektionen, med de enkla, sparsmakade möblerna
och objekten i naturmaterial, formgivna av brittiska Ilse Crawford, har med extrem frenesi blivit omskrivna och
exponerade i inredningsmagasin, bloggar och via Instagram över hela världen.
Här i Sverige jabbades förhandsintresset upp genom
en VIP-visning av kollektionen för utvalda magasin och bloggar i
Crawfordinredda hotellet Ett Hem i Stockholm.
Passande nog var Ilse Crawford även Guest of Honour på Stockholm Furniture & Light Fair med uppgift att inreda entretorgets lounge, där delar av Ikeakollektionen exponerades.
Passande nog var Ilse Crawford även Guest of Honour på Stockholm Furniture & Light Fair med uppgift att inreda entretorgets lounge, där delar av Ikeakollektionen exponerades.
Ilse Crawford var även prisutdelare vid Elle Decorations stora Designgala kvällen innan mässan öppnade...
Kork och handblåst glas i delar av kollektionen Sinnerlig/Ikea. |
Givetvis är inte det här en slump i ett slugt
kommersiellt klimat, där vi i media uppenbarligen hellre ryggdunkar och skriver upp, än granskar och
ifrågasätter (och riskerar att hamna utanför pr-företagens presslistor
:-)
Citat från pressmeddelanden klipps in i
rapporteringen och cirkulerar runt, meningar som upprepas i det oändliga...
Enkla pallar och bord med tjock korkskiva - hållbart hantverk för framtiden...? |
Fina prylar, tillgängliga i sin enkla
50-talsinspirerade formgivning och inte alltför kostsamt att handla och förnya
hemmet.
Mycket att välja - pallar, bord, bänkar, fat, lampskärmar, krukor och flaskor - i material som kork, keramik och
glas i kollektionen som omfattar ett trettiotal olika objekt.
Men - är det ändå inte lite märkligt att
ingen ställer frågor kring tillverkningen?
Var dessa, enligt Ikea "möbler och inredningsdetaljer
som förmedlar upplevelsen av naturliga material och värdet av mänskligt
hantverk..." produceras?
I Ikeas pressmeddelande står det att läsa: "Ilse Crawfords kollektion för Ikea är
resultatet av ett samarbete som startade i Vietnam, men som fick sitt
genombrott i Portugal."
Men den uppgiften tycks ingen ta fasta på, inte ens citera...vilket är rätt belysande för bristen på fakta,
analys och bredd i svensk ytpolerad inredningspress.
Kork och flätat sjögräs lirar utmärkt med den gröna vågen i inredningsmodet. Här delar ur kollektionen Sinnerlig, presenterad på hotellet Ett Hem i Stockholm. |
Det brister i trovärdighet mot inredningskunder och
läsare att inte informera. Att inte ta reda på var och på vilket sätt möbler
och inredning tillverkas - det borde vara en självklar upplysning.
Varifrån materialen kommer, hur det ser ut i
fabrikerna, varifrån transporter sker av det som saluförs till ett allt större
designintresserad allmänhet adderar fakta till köpbeslutet.
För vi tror väl alla att vi vänder oss till medvetna konsumenter och läsare, eller hur..?
*
Det är ingen slump att möbelföretag och kedjor
alltmer arbetar med designsamarbeten. För att öka markandsandelar i väst är det
nödvändigt för att nå volym.
Det krävs något mer, en usp av något slag, som adderar till köpbeslutet hos nyhetstörstande inredningskonsumenter.
På tillväxtmarknader räcker fortfarande pris,
tillgänglighet och nordiskt formgivna basprodukter väldigt långt när medelklassen växer i länder som Indien
och Kina.
Jag kommer precis från Ambientemässan i Frankfurt där fair
trade-samarbeten kring hållbar design, skapad av unga formgivare, blir allt
vanligare.
Här berättar man gärna om produktionen, var den sker och vad den
innebär för varje liten enskild fabrik och människorna som arbetar där.
Det är småskaligt i ordets verkliga
betydelse...
Flätade hantverksinspirerade lampor med en touch av 50-tal, design Ilse Crawford för Ikea. |
Så fundera ett tag på en global kedja som Ikeas
möjligheter att på allvar göra skillnad...
* Är det så att projektet med Ilse Crawfords
Sinnerlig startade med produktutveckling i Vietnam, ett land med tillverkare bevisligen mycket skickliga på naturmaterial och hantverk?
* Är det så att den
ekonomiska/miljömässiga/logistiska vinsten för kedjan blir större om
produktionen av de färdiga möblerna och objekten förläggs till Portugal?
* Om så är fallet - vad innebär det för det hårt drabbade
krislandet att få Ikeaproduktion av en världsomspännande och mediahaussad
kollektion som Sinnerlig?
* Och - om så verkligen är fallet - vore det inte en alldeles underbar usp för den medvetne designkonsumenten att få reda på att det egna Ikeaköpet av korkbord och dagbädd Sinnerlig faktiskt skapar ökade arbetstillfällen i Portugal..?
I länder på andra sidan Östersjön hade Ikea initialt fabriker och produktion. När kostnaderna stigit har man lagt ner och satt upp produktionen någon annanstans för bibehållande av marginaler och ökad vinst. Det är ett mönster som återupprepar sig i kedjans globala expansion.
Men så länge jag som inredningskonsument inte får reda på, via Ikea själva eller en undersökande och granskande inredningspress, hur och var produkterna tillverkas, kommer jag att välja andra alternativ.
Min makt som inredningskonsument må vara försumbar i ett globalt sammanhang.
Men - det är en betydligt skönare känsla att handla...1) vintage av god kvalitet
2) välja produktionssäker design 3) köpa vackra, hållbara och innovativa objekt i hantverksbutiker...
PS
Minnesgoda bloggläsare som hittar information, citat eller fakta kring tillverkningen av Sinnerlig - hör gärna av er!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar