|
Taliesin West, döpt efter en irländsk bard, är ett designunder i ökensolen. |
Designgodis i ökenhetta
November på resande fot i
USA tog mig till ett soligt och hett
Arizona. Ett ökenklimat som 1937 lockade arkitekten
Frank Lloyd Wright att börja byggandet av
Taliesin West - en kombinerad bostad/studio/skola.
Den då 70-årige mästararkitekten köpte billigt ett landområde i
Sonoraöknen, strax utanför
Scottsdale, invid foten av bergskedjan
McDowell Moutains.
|
Ökenplatå utanför murarna vid Taliesin West i Arizona. |
Tillsammans med sina tillgivna designstudenter byggde Lloyd Wright i det torra ökenlandskapet ytterligare en arkitektonisk ikon, fascinerande skarp och visionär.
|
De låga byggnaderna ritades med respekt för det omkringliggande ökenlanskapet. |
Designkoma! ja, att vandra runt på Taliesin West är en rejält cool formupplevelse. Material, linjer, vinklar, detaljer möter i en märkligt tidlös tappning som ständigt tycks inspirera i vår nutida arkitektur.
Själva byggandet blev dock strapatsfyllt och det tog flera år innan Taliesin West stod helt klart. När man borrade efter vatten, sprang en betydande källa fram. Utan den är det inte troligt att Lloyd Wrights vision någonsin förverkligats.
Men nu kunde byggandet börja, bokstavligen sten för sten...
|
Hängivna arkitekturstudenter bygger huskropparna i ökensten. |
Frank Lloyd Wright var en slipad affärsman, trots att han ständigt levde över sina tillgångar och hamnade i ekonomiskt trångmål.
När depressesionen på 30-talet innebar att arkitekturuppdragen sinade, startade Lloyd Wright en skola för blivande arkitekter som både fick betala - och arbeta - men hans projekt.
Så även på Taliesin West där studenterna i en närmast sektliknande anda grävde fram stenar, byggde ställningar, blandade betong och block för block murade upp byggnaderna.
|
Ökensten i skiftande storlek och färg i byggnader och murar på hela Taliesin West. |
Till vrakpris köpte Lloyd Wright ett närliggande sågverk och tillgången på ohyvlat virke var avgörande vid byggandet av såväl gjutformar och detaljer på huskropparna.
Stora kantiga block och stenar samlades in i öknen, staplades och murades på plats. Varje sten vändes med den naturligt plattaste sidan utåt.
|
Känslan av att befinna sig bland ökenklipporna blir påtaglig i eldstaden, byggd under tak mellan två huskroppar, i betong och natursten. |
Skiftningar i struktur och färg förstärker ytterligare det naturliga, organiska intryck i arkitekturen som Lloyd Wright ville skapa.
|
Vinklar och material helt i samklang med ökennaturen. |
Parallellt med byggandet av sitt eget ökenhus arbetade Frank Lloyd Wright med ett av karriärens verkliga höjdpunkter - mästerverket
Falling Water - en privatbostad beställd av affärsmannen
Edgar Kaufmann, som byggdes över ett naturligt vattenfall i
Pennsylvania.
|
Indianska tecken ristade på ökenstenar bildade bas i Lloyd Wrights eget bomärke för Taliesin West. |
Sonoraöknen i Arizona var indianernas land. Uråldriga bomärken och tecken fanns på stenar och klippblock som Lloyd Wrights team samlade in runt byggplatsen.
När Lloyd Wright såg stenen på bilden ovan hittade han också inspiration till sitt eget bomärke för Taliesin West...
|
Frank Lloyd Wrights signatur och bomärke i handsmidd och rödmålad konstruktion invid entrén till Taliesin West. |
...några fler linjer i det fyrkantiga märket bara - så var det klart!
Geometriska former, vinklar och den röda färgen möter överallt i Taliesin West i en sammanhållen arkitektur som smälter in i naturen.
|
Betonggolv, natursten, rödmålat trä, trianglar och canvastak i korridoren mot en av föreläsningssalarna i Taliesin West. |
Den röda färgen är central i asiatisk kultur och även hos Frank Lloyd Wright, som under sex år i början av 1900-talet bodde i
Japan för projektet med
Imperial Hotel i Tokyo.
|
Klocktorn utanför studenternas sal, byggt i ohyvlat virke och målat i asiatiskt rött. |
Fascinerad började Lloyd Wright samla japansk konst och tog starkt intryck av det japanska formspråket och den röda färgen...
|
Utskjutande takvinklar - med dold belysning! - under takstolarna. |
I föreläsningssalarna är betonggolvet rött och de strama stolarna i metall med runda stoppade sitsar, design Frank Lloyd Wright - är även de röda...
|
Så coola och samtida i sin strama form. |
...liksom stolarna i restaurangen där det idag dukas upp för kvällsevent och gruppbesök.
|
Stolar med sexkantig rygg och fyrkantig sits, skapade av Frank Lloyd Wright för Taliesin Wests föreläsningssal. |
Varje vår packade hela Frank Lloyd Wrights entourage - arkitekten själv, den trettio år yngre hustrun, assistenter och studenter - ihop och flyttade tillbaka till det stora bostadshuset/studion
Taliesin East, i
Spring Green i
Wisconsin.
Här väntade en lagom varm och skön sommar. Men när höstkylan satte in flyttade alla tillbaka till värmen i Arizonas öken.
Back and forth - år efter år.
|
Magnifikt ökenlandskap i Sonora utanför Scottsdale i Arizona lockade Frank Lloyd Wright att skapa ny innovativ arkitektur. |
PS!
Återkommer med mer från fantastiska Taliesin West i Arizona.
Kika även på cool ökenarkitektur och Frank Lloyd Wrights fantastiska
Kaufmann House i
Palm Springs i inlägg
Mid-Century Delight under kategori
Resa och Hotell här i bloggen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar