tisdag 22 februari 2022

Anyday in Slow Production

Tillverkad i Småland, formgivning Louise Hederström för producenten Maze. Ett riktigt fint exempel på samtida design. 


     Formfin samtida klassiker

Slow Production är filosofin bakom svenska inredningsföretaget Maze. Skapandet får ta tid, tillverkningen ska vara hållbar liksom formgivningen. Det bestämde Lotta De Visscher, designchef och grundare av Maze. 

Sedan starten 2003 har företaget hållit sin linje. Produkter har lanserats; inredningsdetaljer och möbler där återvunna material och lokal produktion varit bas. 

Designer Louise Hederström är formgivaren bakom de flesta av Maze produkter, ett givande samarbete som resulterat i balanserad, smart och god samtida inredning. 

Soffbordet Anyday är nytt, men känns som det alltid funnits. Självklart och samtida och lättplacerat, välproducerat och hållbart såväl i material som funktion.  

Lackad mdf i skivan, pulverlackad metall i benen och detaljer i mässing i nya bordet Anyday från Maze. Styling Ann-Charlotte Ridderstolpe. 


Bordet Anyday finns i färgerna vit, svart och greige, design Louise Hederström för Maze. 

 PS

Stockholm Design Week i februari passerade för andra året med en pandemi-inställd internationell möbelmässa. Som i fjol kunde dock säsongens designprimörer betraktas via öppna showroom, butiksvisningar och specialutställningar. 

Åtskilligt intressant, vackert och fint presenterades - kanske bäst Massproductions lansering av 4PM, loungestol såväl i high-end produktion som tillgänglig för alla och envar via nedladdningsbara ritningar. 

Konstfacks masterklass visade 3D-printade prototyper i biokomposit, ett spännande samarbete med två svenska innovativa företag som pekar mot framtiden. 

Sven-Harrys konstmuseum hyllades möbelmannen, inredningsarkitekten och formgivaren Åke Axelsson, 90 år varav sjuttio år verksam inom svensk inredningsbransch. Utställningen visade Axelssons stolar samt möbler av dagens designer, bland andra formgivaren Emma Olbers, som arbetat fram utställningen i samarbete med möbelnestorn. 

Men...lanseringar och presentationer iscensatta av ett litet antal personer gav också designveckan en slagsida av kameraderi och kändiseri. 

PR-bolag och influenser i en ständig loop av bekräftelse, där instagramflashar klickas, klickas och återklickas. Här hänger också etablerade redaktörer och designjournalister på i ett race som inte står kändispressen efter. 

Men vad händer med det som kanske är pudelns kärna? Bevakning, granskning, utvärdering och framförallt, produktinformation? Vem ställer frågor om material, tillverkning, textil, designprocess, ekonomi, marknad, konkurrens, utbildning, produktutveckling?

Att ett PR-företag i en pressrelease anger att en ny möbel är "hållbart tillverkad i FSC-certifierat trä" räcker det som information till läsare, tittare och designintresserad allmänhet? Vem har idag kunskap att sålla agnarna från betet green-washing inom modemässig inredningsbransch? 

Allra bäst under designveckan var besök hos möbel- och textilagenter samt direktkontakt med möbelföretagen. 
Här vet, ser och får vi bekräftat att hållbarhet, innovation och återvinning långtifrån är något nytt påfund i skandinavisk möbelbransch. 

Pandemirestriktioner lättar, länder öppnar upp. Möbelmässan i Milano firar 60 år och får nya mässdatum i juni. Stockholm Furniture & Light Fair öppnar dörrarna i september. 

Helt som förr lär det inte bli - men spännande och så välkommet!

Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar