|
Flower Tower Family, design Helene Tiedeman/Ponpon 2012. |
Ett nytt svenskt varumärke inom inredning har sett dagens ljus.
Ponpon Exploring Design är namnet och premiärsortimentet omfattar främst produkter i glas och keramik, en bricka, tallriksunderlägg samt en lampa. För formgivningen står
Jon Eliason, kreativt ansvarig för Ponpon, samt
Margot Barolo, Matz Borgström och
Helen Tideman.
När Ponpon möter slutkonsument (produkterna finns i butik hos
Designtorget och
Svenssons) är det med ett utmejslat affärskoncept, baserat på en förmodad brist på storytelling kring designprodukter.
Kriteriet för att komma med i Ponponfamiljen är att designidén är baserad på en berättelse, berättade Jon Eliason vid presslanseringen av varumärket. Den gemensamma nämnaren för sortimentet är att alla produkter uppstått ur behovet att berätta en historia.
Designer, som kontaktat Ponpon i uppstartsfasen, och vars berättelser kring en tänkt produkt inte håller att berätta, har företaget avböjt samarbete med.
Storyn bakom exempelvis glasobjekten
Pinch Family (nedan) är att Jon Elisasons son en sommardag plockat en stor bukett blommor och stolt burit hem. Buketten hade fått en midja, format av barnhandens fasta grepp om blomsterstjälkarna, vilket pappa Jon tog med sig i formgivningen av
Pinch.
|
Pinch Family, design Jon Eliason/Ponpon 2012. |
Lanseringen av Ponpon sker med en fotobok kring affärskonceptet -
Tell me a Ponpon - kring en fiktiv familj, där formgivarnas berättelser dyker upp och där även varumärket Ponpon personifieras. Karaktärerna är framtagna av
Anna Olofsson och för ett fantasifullt och lite drömskt fotospråk står
Karl-Oskar Bjurenstedt.
På produkternas förpackningar finns bilder ur fotoboken samt korta texter kring historien bakom produkten samt bilder från den fiktiva berättelsen
Tell me a Ponpon.
|
Dehli Family, design Jon Eliason/Ponpon 2012. |
Ponpon lanseras som "ett nytt svenskt designvarumärke för en internationell marknad." I Sverige säljs Ponpon, förutom hos
Designtorget och
Svenssons, även i utvalda designbutiker. Varumärket ägs av svenska designföretaget
LOB Group AB som i portföljen även har varumärken som
Fatboy, Flux furniture och
LOB Design.
Med Ponpon vill investerarna bakom varumärket man skapa något nytt baserat på en passion för design. I konceptet ligger parametrar som "vackra vardagsvaror med twist och attityd", samt samarbete med såväl etablerade som nya, unga formgivare."
LOB Design Group har i dag ett etablerat samarbete med internationella producenter och Ponpons tillverkning sker, förutom i Sverige, i länder som Indien, Portugal och Kina.
Vid pressvisningen av nya Ponpon framkom, möjligen lite halvofficiellt, att investerarna har siktet inställt på en kommande varumärkeslansering i Kina.
Slutligen saxar bloggen ur presentationen på Ponpons hemsida:
Our vison is ”to be the natural choice in home interiors for conscious people”. We are always searching for new designers that want to tell their storys through our brand. What is your story? Please tell us your Ponpon!
Martin Ulander, CEO, LOB Group AB
www.ponponexploringdesign.com