måndag 24 september 2018

Vackert i världsklass!

Efter fem års renovering och ombyggnad öppnar Nationalmuseum i Stockholm i oktober. Foto: Bruno Ehrs.
Äntligen klart! 

Fem år efter renovering och ombyggnad öppnar Nationalmuseum åter upp sina portar. Visnings- och publika ytor har ökat när magasin, verkstäder och kontor flyttat ut ur den mäktiga byggnaden på Blasieholmen i Stockholm. 


Trapphallen med Carl Larssons målning Gustav Wasas intåg i Stockholm. Foto: Bruno Ehrs.
Med utökade ytor kommer tre gånger så mycket konst att kunna visas jämfört med tidigare. Målningar, skulptur, grafik, teckningar, foto, konsthantverk och design presenteras från 1500-talet fram till våra dagar. 
Museet stod klart 1866 och är sedan 1935 klassat som statligt byggnadsminne. 
Foto: Bruno Ehrs.  
I den genomgripande renoveringen har tidigare igensatta fönster tagits upp, ett nytt klimatsystem installerats, färgsättningen förändrats, golv lagts om och i källarplanet som inte tidigare var öppet för besökare finns nu förvaring och matsäcksrum. 

Renoveringen omfattar precis varenda yta i museet interiört och exteriört. Foto: Bruno Ehrs.
Fastighetsverket som hanterar museet har arbetat sida vid sida med arkitektkontoren Wingårdhs och Wikerstål Arkitekter och designer som Carina Seth Andersson, Gabriella Gustafsson, Matti Klenell, Stina Löfgren och Mattias Stålbom har skapat inredningen i restaurangen som kommer att drivas av Fredrik Eriksson. 

Formgivaren Emma Olbers har skapat ny inredning i anslutning till museets bibliotek, ett exempel på gott formsamarbete i renoveringen. Den nya färgsättningen bygger på originalidéer från byggnadens arkitekt Friedrich August Stüler.


Atriumtak av ljusgårdarna i nya Nationalmuseum, så vackert! Foto: Bruno Ehrs.
I en av ljusgåardarna skapas en skulturgård och museet kommer att erbjuda två nya ateljéer för skapande verksamhet. Museet kommer att kunna ta emot dubbelt så många besökare som tidigare och man räknar att 800 000 personer kommer att vandra runt i den vackra byggnaden de kommande 12 månaderna. 

Nationalmuseum skriver efter renoveringen in sig som ett vackert besöksmål i absoluta världsklass. 

Den 13 oktober öppnar portarna - missa inte!


Skulpturgården i nya Nationalmuseum som återöppnar den 13 oktober. Foto: Bruno Ehrs.

Nya ljusinsläpp genom tidigare igensatta fönster och vacker ljussättning i salarna. Foto: Bruno Ehrs. 

Glas och hantverk ingår i all konst som visas i museets nyrenoverade utställningar. Foto: Bruno Ehrs. 

Mussets källarplan är nu inredda för publika ytor med förvaring, matsäcksrum och toaletter. Foto: Bruno Ehrs.  

              nationalmuseum.se

PS. Innan Nationalmuseum stängde för renoveringen för fem år sedan visades en fantastisk utställning med fotokonst av Denise Grünstein. Se etikett Utställningar här i bloggen.

måndag 10 september 2018

Doisneau on show!

År 1950 tog fotografen Robert Doisneau bilden på kyssen som är hans mest omtalade fotografi.  
Mästerligt foto - missa inte! 

Franske fotografen Robert Doisneau är mest känd för sin bild La Baiser de l´hotel de ville på det kyssande paret i Parisvimlet. Men hans fotografiska gärning är mycket, mycket mer än denna välkända och omtalade bild. 

I samarbete med Atelier Robert Doisneau och diChroma Photography Madrid visar Kulturhuset Stadsteatern nu en utställning om bildgeniet, ett absolut måste för alla som är det minsta intresserade av fotografi!

Verken i utställningen spänner från tidigt 1930-tal till 60-tal och skildrar miljöer och människor på Paris gator och i förorter. 


Mästerlig blick hos mannen med kameran. Foto: Matilda Rahm/Kulturhuset Stadsteatern.  
 Utställningen Robert Doisneau - Förortspoeten exponerar ett rikt urval av mästarfotografens verk, inkluderande den ikoniska kyssbilden och det beställda reportaget i amerikanska Life. 

Doisneau hyrde ett ungt skådespelarpar som under en dag vandrade runt i Paris och kysstes. Bilderna är arrangerade, men kärleken var äkta mellan den unga mannen och kvinnan. 

Många har genom åren hävdat att de är paret på bilderna. Men Doisneau kunde prestera ett kvitto på statistarvodet, så alla krav på sentida ersättning kom på skam. 

Mademoiselle Anita fotograferad av Robert Doisneau 1932.
Utställningen visar en fantastiskt urval av Robert Doisneaus fotografgiska gärning, bilder från slitna miljöer, fattigdom, förortsglapp mellan stad och land. 

Människor i en utsatt vardag, på gator, barer, kajer och ruckel. En utsatthet skildrar med värme, ömsinthet och faktiskt humor, vilket skapar en extra dimension i de vackra bilderna. 

Den ikoniska kyssbilden och reportaget i amerikanska Life, ett beställningsjobb för Robert Doisneau kring det romantiska Paris. Foto: Matilda Rahm/Kulturhuset Stadsteatern. 
Mästerliga fotografiska verk i en jättefin utställning som även omfattar en dokumentärfilm kring Robert Doisneau, regisserad av hans barnbarn Clémentine Deroudille. 

Utställningen pågår fram till 25 november - missa den inte!

La Poterne des Peupliers, 1932. Foto: Robert Doisneau.

         kulturhusetstadsteatern.se

PS Se även Instagram Charlotte(@inredhemma)för mer från utställningen kring Robert Doisneau.

lördag 8 september 2018

Montersvep på Formex

Fina juldekorationer i montern hos Snow på Formexmässan i augusti.
Säsongsstart!

Med Formex startar hösten och augustiupplagan i mässhallarna i Älvsjö bjöd möjligen ett något annorlunda koncept, där media välkomnades med stämsång och det satsades på fina utställningar. 

Till entrétorgets stora utställning hade mässan städslat den brittiska designentreprenören Abigail Ahern. En mångsidig kreativ person som skapat sig ett namn genom spännande inredningslösningar långtifrån uttrycket Less is more... 

Cosy cool corner under kamoflagenät i entrétorgets utställning signerad brittiska Abigail Ahern. 
Tvärtom. Ahern vill se mustiga miljöer, mycket prylar i smått överlastade rum där det gärna gäller att ta sig runt som i en snitslad bana. 

Principen är att jobba med monokromt när det gäller färgsättning, tänk två kulörer som målas upp på väggar, tak, lister och golvsocklar. 

Därefter plockas prylar in, i kontrastfärger som lyser upp och där storlekar krockar, en stor lampglob eller ljuskrona i ett litet rum är exempelvis helt i Abigails gillande. Oavsett om du måste ducka under skapelsen. 

Under ett kamoflagenät hade Ahern byggt upp ett cosy mässhörn med hantverk, mjuka textilier och stora konstgjorda blomsterarrangemang. 

Emma Ahern, syster till Abigail och delägare i företaget, är florist och tillsammans har systrarna skapat stor succé med sina specialbeställda fake flowers - nästa stora trend enligt Abigail själv. 

Fake Flowers, ja, men inte de konstgjorda sidenrosor vi kanske tänker på utan stora gröna exotiska slingor, blad, frökapslar, regnskogsväxter och palmer. 

Aherns utställning var inspirerande och väl genomförd och en av mässans höjdpunkter. 

Mer från mässan i montersvepet nedan...häng med! 
Fina juldekorationer med hantverksstuk i den fina montern hos Snow. 

I 150 år har Sverige haft handelsutbyte med Japan och det manifesterades i en utställning med keramik, konstobjekt och här som i klassiska indigolängder. 

Snygga montrar med bakgrund i petrol, plommon och orange, sparsmakat inredda  - ja, danska företag är på plats och inspirerar. 

Affari är en stor aktör inom accessoarsegmentet och hade även de byggt en stilren monter. 

Bloggens favorit är det här lilla mässhörnet kring 1800-talsfotografen Karl Blossfeldts verk, nu tillgänglia som vackra tryckta posters, kort och etiketter. Kreatören Peter Ødegaard ligger bakom den fint stajlade montern. 

Återhållet i bruna och gröna nyanser matchar växter och frökapslar de fina botaniska bilderna som nu finns tillgängliga som tryck via företaget Sköna Ting. 

Broste Copenhagen på plats med inredning mot en gröngrå matt vägg. Stiligt och trendmässigt. 

Textilföretaget Jacobsdahl satsar på sammet, gyllene toner och starka färger i sina mönster och har haft framgång med sina sammetspuffar, något av inredningsårets trendmöbel. 

Blänkande skålar hos Georg Jensen, avsedda som blickfång, för blomster och dekorationer. Bakom formgivningen står Monica Förster. 

Monica Förster har med sin erkänt säkra design även skapat de här ljusstakarna med  brickor för dekoration, fina att kombinera. 

Såhär fint och överskådligt arrangerat såg det ut i de flesta mässmontrar och vi är fjärran de dagar då Formexmässan var ett tämligen oöverskådligt gytter av allsköns prylar. 
Abigail Ahern bygger stort med hantverk, överdimensionerade växter och mycket naturkänsla under kamoflagenätet på Formexmässans entrétorg. 

Holländska företaget Silk-ka gör Formexpremiär och kanske kan vi se det som ett tecken i tiden att fake flowers får en ökad efterfrågan. Månnne blir det modemässigt att inreda med stora buketter och arrangera dekorativa blomster i stiliga inredningar... 
              www.formexmässan.se