|
Skål Trinity i rostfritt stål, design Adam Cornish för Alessi. Pris 1 699 kronor i rostfritt stål, lackad i vitt 1 099 kronor. |
Virvlar i stål
Italienska
Alessi har presenterat vinterns nyheter och bloggen väljer tre favoriter i laserperforerat blänkande stål samt en uppdatering av en Castiglionisignerad klassiker.
Modern tillverkning och pärlbåtsnäckans form mixas i skålen
Trinity, formgiven av den australiensiske designern
Adam Cornish. Spiralformen följer snäckan som varje år byggs på med en kammare. Den böljande balanserade formen i det blanka stålet är resultat av Alessis skickliga tillverkning i fabriken i
Crusinallo.
|
Brödkorg PCH02/15, design Pierre Charpin för Alessi. Pris cirka 449 kronor. |
Franske gästdesignern
Pierre Cardin följer upp sin tidigare nytolkning av den klassiska serveringsbrickan från 2011 med en brödkorg döpt till
PCH02/15. Formen hämtar Cardin från de traditionella brödkorgarna på en typisk bistro men ersätter den lite spröda rottingen med blänkande rostfritt stål.
|
Klassisk tidlös design i väggklocka Firenze, ritad 1965 av bröderna Castiglione. Uppdaterad av Alessi med urtavla i svart plast, kvartsstyrt urverk. Diameter 36 cm, pris cirka 579 kronor. |
Väggklockan
Firenze med stor, rund urtavla och romerska siffror är självklar i sin tidlösa formgivning. Klockan daterar sig från 1965 och formgavs av bröderna
Achille och
Pier Giacomo Castiglione i samband med en utställning kring hemmiljö i just
Florens.
Alessis forskningskonsult uppges ha tillbringat tid i arkiven på
Studio Museo Achille Castiglione i Milano och klockan lanseras nu i svart respektive vit urtavla, den senare med röda siffror.
Arvet efter Achille Castiglione hålls vid liv i studiomuseet i
Milano, inrymt i en gammal våning. Bloggen har besökt en fantastisk miljö under Milanomässan - läs mer i inlägget
I mästarens rum i
Arkivet.
|
Röda siffror mot vit urtavla i Alessis vintersortiment. |
Mer om Alessi...
I över femtio år har företaget Alessi producerat högklassiga produkter i samtida form av toppdesigner. Utbudet är objekt och bruksföremål, presenter och mindre möbler och sortimentet under ständig förvandling.
Ett nytt grepp tog Alessi på traditionella julgranskulor och dekorationer och försäljningssuccén förvånade till och med företagets ledning, berättade Alessis representant
Simone Rossi vid pressträffen.
Men att det i tider av recession är tufft även för ett världsledande företag som Alessi står klart. Likt de stora italienska möbelproducenterna söker man i arkiven, uppdaterar äldre design, adderar nya färger och minskar utbudet nyheter. Självklart och sunt i en tid som nestor
Alberto Alessi beskriver som "an anorexcic market"...
Efter 1980- och 90-talens köpfest möter Alessi som många andra italienska designföretag en allt kyligare konsumentmarknad.
– Italiensk designindustri måste återuppfinna både sig själva och sitt erbjudande till konsumenter. En verklig utmaning, kanske det största som jag någonsin stått inför i min karriär, skriver
Alberto Alessi i företagets produktmagasin
View On.
Skönt, ärligt och så sant i en värld där även större mässarrangörer som
Messe Frankfurt tar upp diskussionen om massmarknadens framtid. Under
Tendencemässan i slutet av augusti bjöds media in till samtal om hur kvalitetsinvå och designfokus kan höjas och säkras, även för produkter som inte återfinns i de mest exklusiva designshopparna.
Efter flertalet år med designbevakning är det faktiskt första gången bloggen hör diskussioner kring massmarknad och utbud. Att diskussionen kommer upp på en stor konsumentproduktmässa som Tendence är både modigt och utmanande.
Vi återkommer till ämnet i senare inlägg - missa oss inte...!