fredag 25 februari 2022

Swedish Grace at show

Detalj ur verket Marin av Gösta-Adrian-Nilsson (ca 1920). Visas i Nationalmuseums stora utställning Swedish Grace.


Nationalmuseum dukar upp...

...Swedish Grace, en stor och omfattande utställning om konst och design i 1920-talets Sverige. 

Ett smörgåsbord av möbler, glasobjekt, keramik, vardagsföremål, utsmyckningar, konst, foto, mode - ja en spretig men fascinerande mix av en epok. Brytningstiden efter första världskriget och Spanska sjukan, då tradition och nationalism mötte modernismen och industriell innovation. 

Det glada tjugotalet skrev in sig som en förändringarnas tid. En smältdegel där lyx, flärd och nöjesliv tog plats. Nya världar öppnades via upptäcktsresande och arkeologiska fynd, influenser skapade nya riktningar - och landvinningar - inom bild, form, foto och dans. 

Swedish Grace som epoken presenteras på Nationalmuseum är en buffé, smart tematisk och smått pedagogiskt iscensatt. Ett fokuserat inköp till samlingarna under senare år visas inom glas, keramik, mode, möbler. 

Unika dyrgripar i toppskick, skapade på beställning i en anda där kostnader inte spelade någon roll. Även i vardagen skulle vi omge oss med vackra prylar. Vackrare Vardagsvara myntades som en slogan för Svenska Slöjdföreningen. 

Konstnärerna skulle arbeta i fabrikerna, hantverket fick ta plats och genomtänkt formgivning skulle bli tillgängligt för alla och envar. 

Utställningens kurator Cilla Robach skriver om en värld i förändring i katalogen till Swedish Grace. Här finns bilder, mer texter kring mode, nöjesliv, konstlivet och mycket mer att lära om det banbrytande tjugotalet. 

Tidens hungersnöd, misär, fattigdom, arbetslöshet och regeringskriser är lite synligt i Nationalmuseums utställning. Några målningar med motiv en sjukhussal, en dödsbädd och en livsmedelskö låter oss ana en helt annan verklighet, än den besökare träder in i via utställningens guldfärgad portal. 

Oavsett egen personlig smak finns något på tallriken för besökare i utställningen Swedish Grace. Missa inte! 

Häng med på ett litet bildsvep...

Det är något med färgerna, de lite mättade och samtidigt så klara där blå och orange blir accenter. Typiskt för sin epok, eftertraktat i dagens inredningsmode! Verket heter Instrument med blomma, olja på duk av Esias Thorén.


Begreppet Swedish Grace myntades av den brittiske arkitekturkritikern Philip Morton Shand. Servisen Swedish Grace i fältspatsporslin, skapad av Louise Adelborg till Stockholmsutställningen 1930, är idag en verklig storsäljare hos Rörstrand och lanseras ständigt i nya färger. Rörstrand ingår idag i finska företagsgruppen Fiskars. 

Arkeologiska utgrävningar och fynd spädde på 1920-talets vurm för klassiskt formspråk. Influenserna från antiken, förhistoriska Egypten och Kina var många inom konst, möbelform och skulptur. 

Ett tittskåp av objekt med tidstypisk stram form och rikt dekorerade. Längst till exempelvis en tobaksburk med antika relieffer i gjutjärn från Näfveqvarns bruk. 

En höjdare i utställningen Swedish Grace - ett barskåp, ritat av Sigurd Lewerentz och tillverkat av Nordiska Kompaniets verkstäder 1929 i makassar (melamine/trä), ebenholts, galalite och invändigt klätt i stålplåt.  

Bild ur en reklambroschyr för Svenska Amerikalinjens flaggskepp M/S Kungsholm. Inredningen var enormt påkostad, inga kostnader sparades. Idag finns endast några få föremål kvar. Bilden visar foajén utanför matsalen i första klass. Färgerna igen - orange och blått! 

Nya konstnärsgrupper bildades, Paris blev ett nav och resande ut i världen skildrades som här i verket Gränd i Napoli av Agnes Cleve, olja på duk, 1922. 

Här sitter Åke i röd lugg, plommonstop och kråsskjorta. Porträtt i olja på pannå, utfört av Axel Fridell 1925. 

Färgerna igen, mjuka och strama linjer, avskalad och med siluett. 

Möblemang till damsalong, design Uno Åhrén, tillverkat av Mobilia i brasiliansk valnöt, eukalyptus, tropiskt olivträ, afrikansk ebenholts och stolen har sidenklädsel. Året är 1924.  

Himmelsglob heter detta unika objekt från Orrefors glasbruk, formgivet av Edward Hald, graverat i kristallglas på en ställning av tenn. I bakgrunden syns den flygel som Sigurd Lewerentz ritade för inredningen till Stockholmsutställningen 1930. Flygeln tillverkades av JP Nyströms Piano- och Orgelfabrik. Matta på väggen i ull, handknuten av Ingegerd Torhamn 1930.
 
Moderna tider, art deco och 1930-tal i avskalad funktionalism. Hur hett är inte även det i dagens inredningsmode?

Detalj ur verket Porträtt av Ulla Bjerne av Agda Holst, olja på duk, 1927. Det moderna snittet för den nya tidens kvinna i skjorta, kavaj med enkla slag och knapprad och med gigg i hand. Missa inte modemarkörerna i måleriet!

En annan verklighet synlig i målningen Livsmedelskö av Gösta Sandels från 1919. 


PS Utställningen Swedish Grace på Nationalmuseum pågår fram till 24 augusti 2022. Mer info: nationalmuseum.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar