Glas och karaff i nya kollektionen Raami, formgiven av Jasper Morrison för Iittala. |
Ja, nu är visningsracet igång för kommande säsongers nyheter inom design och inredning. PR-byråerna dukar upp för utvalda mediarepresentanter på små intima förhandsvisningar - eller öppnar alla dammluckor och inkluderar såväl nybakade influencer som gediget branschkunnig press till tidiga frukostevent.
Allt för att få ut budskap om nya produkter, nya designsamarbeten, butiks- och företagsetableringar. Hur man - vi inom etablerad media, sponsrade influencer och slutkunder - ska förhålla oss till flödet är säsongens stora knäckfråga.
Klimatförändringar, naturkatastrofer, ekonomisk instabilitet och sviktande intäkter på etablerade marknader, horribla krigszoner, flyktingströmmar och en rasande, rusande utveckling på tillväxtmarknader i Asien, Mellanöstern och Indien...
Komplexiteten ökar och inte en produkt säljs utan green-wash, en försäkran om ekologisk tillverkning, hantverk, gediget material etc etc etc.
Det är onekligen tröttande och när det gäller den svenska marknaden vilar det ett lite löjligt PK-tänk kring förträffligheten i att välja - och svälja - budskap om ekogarvat skinn i lyxiga förkläden, textilier tillverkade av spill från Bangladesh textilfabriker, mjukisfiltar av återvunna PET-flaskor för att ta några exempel.
När det faktiskt är så enkelt som att hållbart handlar om att behålla. Att inte överkonsumera, köpa nytt, byta ut, slänga bort.
Men slutar vi handla - vad händer då med fabrikerna? Vad händer med butikerna? Vad händer med formgivarna? Vad händer med PR-byråerna?
Vad händer med media som lever på konsumentgruppernas formintresse?
Och vad händer med oss som ju har råd och en önskan att just konsumera?
Vi som lever i ett fredligt litet land med hög levnadsstandard, där det är ett, stundtals ångestdämpande, fritidsnöje att överkonsumera, köpa nytt, byta ut, slänga bort - vad händer?
Men detta sagt kommer här ett svep personliga favoriter från showroom och pressvisningar...
I Portugal tillverkar Mimou, fint är serien där leran fått organisk bladform och fått behålla sin ljusa färg, endast bestruken med en hållbar transparent glasyr. |
Pressvisning...
Det är en tidig disig novembermorgon och den stora PR-byrån bjuder in till pressfrukost i en flaggskeppsbutik.
– Ursäkta, kan du ta från det där fatet istället!
Rösten är lite smått befallande och jag vänder mig om.
Hon står med sin mobil i högsta hugg, böjer sig fram över det uppdukade frukostbordet.
– Jag tänker ta en bild på minipajerna och vill inte att det ska synas att man tagit någon!
– Du kan ta från det där fatet istället, säger hon och pekar med mobilkameran på fatet intill.
Dessvärre är hennes beteende långtifrån unikt. Fortfarande finns det bloggare, influencer och journalister som ser som sin främsta uppgift att fotografera frukostfrallor och drinktilltugg.
Vid en varumärkeslansering tidigare i höst fick inbjudna gäster ställa sig i kö och vänta ut en influencer i full färd med att hitta rätt vinkel i raderna av smoothies, avokadomackor och granolaglas.
Bloggens tips är att PR-byråerna lägger upp pressbilder på gratis bjudmat vid event - så minimerar vi tidsödande trams och ohövligt beteende.
Så - även med detta sagt rundar vi av rapporterandet med två formgivna höjdpunkter.
Men missa inte veckans designplock och kommande förhandsrapportering kring mässåret 2019. Återkommer också såklart till konsumtion, marknad, handel och vandel så - Stay tuned!
Alvar Aaltos praktfulla, vackra, tidlösa design rules! Vasen Savoy med sin böljande form kommer nu i en vacker oceanblå nyans. En sann formfavorit! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar