onsdag 5 juli 2017

Trend på Tendence

Nytt inslag på Tendence 2017 är Concept Store, en temautställning iscensatt av Claudia Hain. Här är en nedslag i den rosa avdelningen. 

Mässa i midsommartid! 

Den årliga internationella mässan Tendence i Frankfurt för konsumentprodukter inom hem, dekoration, present och accessoarer är flyttad från augusti till slutet av juni. 

En förändring som även medfört att mässan som arrangerades 24-27 juni lanseras med ett delvis förändrat koncept med ett ökat fokus på utemiljö.

Tendence arrangerades nu med slogan "Two Seasons, One Date" där utställare inte enbart exponerade produkter för höst/vinter-17 utan även vår/sommar 2018. 

Föredrag och utställningar kring ökat kundfokus, butiksplanering, köpbeteende och en floristsatsning ingick även i Tendence förnyade vision kring en mer nyttig och flexibel mässa.

Totalt noterade Tendence juniupplaga 1 125 utställare från 54 nationer, där dock hälften av utställarna var inhemska företag. 

Kommande mässor arrangeras 30 juni-3 juli 2018 samt 29 juni-2 juli 2019. 

Häng med på ett montersvep från årets premiärupplaga i midsommartid!


Rosa i kubik i Concept Stores skyltfönster Mix & Fun på Tendence 2017.
Concepts andra tema Cool Materials visade tapeter med krackelerad yta, retrodämpade färger och naturmaterial.

Tyska Koziol hade som vanligt en av mässan största montrar och satsade på att visa blått - här med lampskärmar som stora blåklockor. 

Här har vi formen som gjuter plastmaterialet i Koziols fasettmönstrade lampskärmar. 
Tyska accessoarföretaget Philippi firade 25 år och var en av Tendence största sponsorer. Företaget är stora inom ett brett segment inredningsprylar och presentartiklar och den orangea accentfärgen återkom i små separata utställningar i mässhallar och gallerian.
Outdoor Living är ett nytt grepp i mässkonceptet, manifesterat bland annat i mängder med alliumbollar - blommande, utblommade, torkade.

I Gallerians utställning Outdoor Living fanns utställare av växter, trädgårdsdekorationer, möbler och blommor med i mixen.
Enkla halvväggar byggda av staplade lastpallar och kubistika spaljeér ramade in trädgårdsutställningen inne i mässans Galleria. 
Utanför mässhallen fanns en särskild utställning med växter, trädgårdsprylar, blommor kombinerad med food trucks och soffor för besökarhäng. Återigen byggdes med lastpallar och trälådor. Fina fågelhus av björkträ, kanske triggar det igång gör-det-själv spåret i sommar..?
Personligen snappade jag upp krukförvaring på golvet hos en av utställarna - så ska jag göra i höst när växthuset ska städas inför vintern!
Min blomsterintresserade mässkollega Stefan undrade förhoppningsfullt om vi kunde köpa lökar, men nix! Även om utställarnas montrar såg ut som på Trädgårdsmässan är produkterna endast till för att locka till nya ordrar. Här Zierlauch, en bulgarisk alliumsort...
...och en läckert mörklila persisk kejsarkrona. Kan den klara sig i den Stockholmska växtzonen månne?
Fördelarna (eller nackdelen enligt stilpoliserna) med Tendence är det extremt spretiga mässkonceptet där produkter i säsong mixas med kommande säsong. Mycket jul presenterades för order och leverans redan i augusti. Här är det textilier i klassiska mönster hos tyska företaget Lazis. Renar rules!
Funderingar kring årets julgran? Här brister tyska Inge-Glas manufaktur ut ett rosa bling...

...och här får kulorna en orange färgton som tema. 

Naturtema är ständigt återkommande, här en variant på det-enkla-är-det-sköna-värt. Kraftiga tallkvistar fogas samman med stora kottar och hängs upp med ståltråd som virats med snöre. Fin och enkel idé. 

Mycket natur hittar vi i tyska Decorama Art & Decorations monter där krokiga grenar med taggiga kronor och fina ljuslyktor i papier mâche med bladguldd lockade besökare till montern. 
Kan en torr hacktornsbuske bli såhär fin..?

Decorama är baserat i Isselburg i Tyskland och katalogen rymmer produkter i glas, trä, rotting, papier mâché, metalltråd, cement. 

Tannenbaum på rad - julgranar av träflis, som i en tomtesaga, hos Decorama.

Rudolfduo i snidat trä.

Inte så dum skylt, tänk vad man kan göra av skumplastsjok... Dekoprojekt heter utställaren i Tendence hall 8.0.
Mer granar, en hel liten graninstallation Winter Story Forest i keramik med plats för ljus visade danska Finnsdottir. Produkterna tillverkas för hand i Danmark och bakom formgivningen finns Thora Finnsdottir som ställde ut med egen monter, men även fanns representerad i mässans utvalda Form 2017.

Bland förtjänsterna med mässorna Tendence och Ambiente i Frankfurt är möjligheten för unga, nya och oetablerade formgivare att få presentera sig. Avdelningen heter Talents och en spännande utställare inom segmentet smycken på årets Tendence var Giulia Savino med sina halskedjor i sterlig silver. Här är det Londons karta som bildar mönster. Skalan är 1:20 000!

Oj, vilket jobb! Lady in Silver kallar June-Noa Fabregas sin konstfärdigt konstruerade klänning. Fabregas var en av utställarna i avdelningen Talents. 

Anna Badur tar ett eget grepp på det blåvita porslinet och via en speciellt tillverkningsmetod får alla muggar, tallrikar och föremål sitt unika utseende. Anna har en masterexamen från Design Academy Eindhoven och arbetar från sin studio i Berlin. 
Mässans största monter står tyska Pad Design Home Concept som byggt en western saloon i två våningar för att exponera sitt sortiment av filtar, plädar, kuddar, överkast och mycket mer. Det är ändå något visst med de färgklara textilierna inspirerade av amerikansk folklore. 

Svenskt deltagande vid midsommartidens Tendence är 19 svenska företag som i en samlingsutställning curerad av Stefan Nilsson bland annat presenterade textil, accessoarer och keramik. Här är det Lisa Bengtssons omisskännliga mönster som blickfång i utställningen.  

Svenska Maze visar smarta inredningsdetaljer mot vit bakgrund...

...och här kommer HansJerg Maier-Aichen, professor vid designuniversitet i Karlsruhe, med en grupp internationell press för ett nedslag i den svenska formmanifestationen. 
Temat Outdoor Living gick igen även inomhus där enkla sittplatser för trötta mässbesökare hade byggts mellan hallarna. Här är det återigen lastpallar som agerar material tillsammans med ohyvlade brädor. En enkel idé att ta efter för livet på landet.
Mässans egen satsning på blomsterdekorationer i caféområdet handlade i år om solrosor som i stor mängd, i bukett och på stjälk, lyste upp. Såhär ska de ju se ut, solgula med en brun kärna. 


            www.messefrankfurt.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar