måndag 19 september 2016

Renässansmode à la Borchgrave

Konstnären Isabelle de Borchgrave skapar i papper. På Livrustkammaren i Stockholm visas hennes häpnadsväckande skickliga utställning med den italienska renässansfamiljen Medicis kläder. Alla återskapade av Isabelle de Borschgrave via porträtt målade av italienska mästare. Här är det ett porträtt av Marie de Medici, målat av Pietro Facchetti som fått liv i utsökt papperskonst. 
 Medicis makalösa modelejon!

Under närmare två sekler styrde den italienska bankirfamiljen Medici furstedömet Florens. Mäktiga, makthungriga och mycket rika kom de från mitten av 1400-talet och några hundra år framöver att bli den toskanska stadens stora fixstjärnor. 

Lyx, prakt och överflöd och klädda i dåtidens allra vackraste kläder  spred de glans från balkonger och under balustrader i Florens. Förevigade på porträtt, målade av renässansens allra skickligaste konstnärer lever de vidare in i våra dagar. 



Starten på dynastin Medici gick med Cosimo den förste, Il Vecchio. En kyrkans man och långtifrån den modeprakt som skulle omge senare generationer. 
Cosimo den förste, grundaren av banken i Florens och mannen som skapade den italienska renässansens mäktigaste dynasti. Cosimo Il Vecchio får liv via Isabelle de Borschgrave. Hennes verk visas i utställningen Renässansmode i papper på Livrustkammaren i Stockholm. 
Den belgiska konstnären Isabelle de Borschgrave föddes växte upp i ett krigshärjat och fattigt Europa. Hon var fattig, leksakerna fick bli papper och allt som hörde papper till. 

Isabelle klippte, klistrade, ritade och målade. Uppmuntrad av sin mamma lekte hon fram all sin kreativitet. Organiserade och sparade allt hon gjorde i lådor. 

När hon var 14 år gammal började Isabelle de Borschgrave på en konstskola och under tre år arbetade hon med teckningar. Åtta timmar varje dag med endast penna och papper. Efter det startade hon sig egen studio i Bryssel. 

Den italienska renässansens herremän och kyska jungfruliga kvinnor kliver fram i tredimensionella figurer och med praktfulla kläder, tillverkade i bemålat och skulpterat papper i utställningen på Livrustkammaren i Stockholm.  
Isabelle sydde, målade och skapade egna kläder, enkla modeller där textilier fick leva i raka linjer och med påmålade mönster och dekorationer. Hon anställde sömmerskor och beställningarna droppade in. De konstfärdiga modeobjekten blev eftertraktade. 

Dräkten är skapad från renässansmålaren Sandra Botticellis verk föreställande Smeralda Bandinelli. Här en närbild på den tunna voile som hänger över den röda sidenklänningen. Allt skickligt iscensatt i papper!
Skapandet av klänningar följdes av interiörobjekt. De Borschgrave arbetade i linne, porslin, hon ritade tapetmönster. Men det var först efter ett besök i New York och en kväll på Metropolitan som Isabelle insåg att det var mode hon skulle satsa på. 

Mode i ny tappning där Isabelle skapade unika plagg under eget namn, men även arbetade med mönsterkonstruktion för modedesigner John Galliano. 

Fascinerad av modeaspekten genom historiska skeenden började Isabelle de Borschgrave utforska konst och arkitektur, miljöer och objekt. 
Originalverket - målaren Sandro Botticellis porträtt av Smeralda Bandinelli.
Resultatet av konstnärsskapet är fyra modekollektioner, skapade i papper som målats, klippts, klistrats och formats efter textila plagg. 

Den första kollektionen skapade de Borschgraves studio inspirerad av den spanskfödde konstnären Mariano Fortunys konstfärdiga klänningar. 

Fortuny arbetade ursprungligen för teatern och var konstnär, men inspirerad av Orienten skapade han i början av 1900-talet exklusiva modeplagg. Bemålade, plisserade klänningar i siden och sammet. Allt i enkla modeller. 

Ett konstnärsskap som i stora delar liknar Isabelle de Borschgraves egen karriär.

Renässansfamiljen Medici levde i oerhörd lyx och barnen kläddes enligt samma mode som de vuxna. Här är lilla Bianca de Medici i vitt siden, guld, korall och pärlor. Den bakre sidenklänningen bars av Eleonora de Toledo, ingift i släkten Medici och mor till arvtagaren Giovanni de Medici.
Kollektionen i papper kring Fortuny följdes av Papiers à la Mode med utvalda kreationer från kungliga hov i bland annat Frankrike. Här återfinns exempelvis Marie-Antoinettes sidenklänningar. 

Neapolitan Woman fångar barockmålaren Massimo Stanziones  bondkvinnor och deras hantverksmässiga och färgstarka kläder. 

När Isabelle de Borschgraves konstnärsskap för första gången introduceras i Norden är det med utställningen kring familjen Medicis renässansmode på Livrustkammaren i Stockholm. 

Dräkten bars av Eleanora de Toledo, mamma till Giovanni de Medici, som båda två porträtterades av Agnolo Bronzino. Målningen finns i Galleria degli Uffizi i Florens och inspirerade Isabelle de Borschgrave till att återskapa den vackra dräkten. Juvelkollektionen som Fulco de Verdura designade för modehuset Chanel 1930 var inspirerad i stort från denna dräkt. 
Det är en fascinerande och fantastisk utställning där medlemmar ut släkten Medici kliver fram i all sin prakt. Genom att studera renässansporträtten har De Borschgrave har konstruerat klädedräkterna på riktigt. 

I glasmontrarna i Livrustkammarens valv, en strålande bra inramning, vackert belysta får betraktaren uppleva prakten, glansen och materialen i det utsökta renässansdräkterna. 

De återskapade dräkterna ger oss möjligheten att uppleva renässansmodets baksida - ryggar, axlar, släp, kragar, ärmar, dekorationer och håruppsättningar. 
Storleken på plaggen är något förstorad, de Borschgrave ville förstärka det imponerande intrycket, berättar hon vid pressvisningen av utställningen.  

I Borschgraves verk ser vi dräkterna, precis som de en gång bars av familjen Medici. Hela plagg som låter oss upptäcka ryggen på de vackra släpen och spetskragarna, frisyrerna och smycken. 

Allt i bemålat papper..!
Pärlglans från renässansens Italien där dräkternas gulbroderier och dekorationer gnistrade i den toskanska solen när furstefamiljen visade sig på balkonger och i processioner.
Klädedräkter med runt 16 000 pärlor har återskapats av de Borschgraves skickliga medarbetare där en enda papperspärla kan kräva fem olika moment av trompe l´oeil bemålning. 

Det är en lek med ögat i ett hantverk som får oss att blinka inför skiftningar i siden, pärlglans och en tunn, tunn voile i Smeralda Bandinellis dräkt på Sandro Botticellis målning. 

Mönstret i sammet på livet är en lek med ögat, skickligt iscensatt av konstmålarna i Isabelle de Borschgraves studio i Bryssel. 

Utställningen Renässansmode i papper som pågår fram till den 19 mars nästa år - missa den inte! 

Här mer tittgodis från Livsrustkammarens valv...

Papperskonst à la Isabelle de Borschgrave med renässansmodet alla detaljer - siden, pärlor, knäppen, passpoaler, veck, broderier.

Veck i siden med invävt guldmönster och blå mantel med grått foder. En krispig, taktil textil känsla som möter i Isabelle de Borschgraves papperskonst, inspirerad av renässansens praktfulla mode. 

Släp på sidenklänning skapad efter ett porträtt av Marie de Medici, målat av Pietro Facchetti som fått liv i kollektionen Renässansmode i papper av Isabelle de Borschgrave. 
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar