Vas Samsurium, design Thora Finnsdottir. Miljö: Young Design Café/Mood Indigo på Formex Vår 2012. |
Pressträffen skedde i mässans café i A-hallen där Note Designstudio iscensatt utformningen. Below The Snow är namnet och Johannes Carlström från Note berättade intressant till fina inspirationsbilder om idé och formprocess bakom utformningen.
Bloggen gillar de milda färgerna och den sobra, strikta men mjuka stilen - riktigt fint.
Below The Snow/Note Designstudio, Formex vår 2012. |
Mjukt, välkomnande och vänligt i Below The Snow. |
Design House Stockholm firar i år 20-årsjubileum och inviger i samband med Stockholm Furniture & Light Fair sina nya lokaler invid Norrmalmstorg. På Formex presenterade företaget en utställning med nya och äldre designsamarbeten. Nog har också Design House, grundat av Anders Färdig med visionen om att fungera som ett designförlag, gjort skillnad i formsverige.
Anders Färdig berättade om just design management vid pressträffen med bland annat budskapet "Färre men värre". Trender, menade Färdig, bryr man sig absolut inte om i företagets vision och verksamhet. I stället är fokus på design och varje enskild formgivare som är stark i sitt uttryck kan få sin chans under Design House Stockholms paraply.
"Färre men värre" - det handlar om selektering, genomtänka val och satsning på unik form och funktion. Bloggen välkomnar och applåderar det som även spås vara ett förändrat konsumtionsmönster - att välja bort mängd och välja till - färre men värre. Att hellre satsa på högre kvalitet i material, design, produktion i det vi köper som ett tecken i tiden.
Ja, just det - tecken i tiden. Det som är trender! Bloggen är till utmattning trött på alla dessa trendspanare som halvårsvis kategoriskt och faktiskt tämligen out-of-the-blue trumpetar ut "nya trender". Vad dessa så kallade trendexperter talar om är korta modecykler kring säsongens nya färger, klädsnitt och textila mönster.
Men en trend är något helt annat! Trender lever längre, trender speglar strömningar i tiden och har en betydligt större påverkan än att vi nu plötsligt ska avfärda färgen grå.
Ett flagrant exempel är när Formexmässan för något år sedan satsade på lyxtema, bjöd media på champagne och choklad. Från scenen flamsade den allestädes närvarande trendexperten och deklarerade att lyx var den nya trenden. "När det skakar i omvärlden vill vi satsa på glammig Miamilyx och softa vid poolen", var budskapet.
Ett flagrant exempel är när Formexmässan för något år sedan satsade på lyxtema, bjöd media på champagne och choklad. Från scenen flamsade den allestädes närvarande trendexperten och deklarerade att lyx var den nya trenden. "När det skakar i omvärlden vill vi satsa på glammig Miamilyx och softa vid poolen", var budskapet.
Skulle inte tro det. Föregående höst visade något helt annat och bristen på insikt i handel, politik, entreprenörskap och världsläget i detta urbota dumma lyxbudskap lyser som ett stoppljus.
I år fick vi från trendexperten reda på att det minsann inte alls är någon eurokris att tala om...
Detta trots att den svenska sällansköpshandeln, bland annat möbler och inredning, ser ett ökat antal konkurser och producenterna har det mycket tufft. Många röda siffror i boksluten att vänta tyvärr.
Bloggen är mycket skeptisk till självutnämnda trendspanares generaliserande. Vi vet de facto att konsumtionsmönster är i stark förändring och att globaliseringen påverkar såväl produktion och köpbeteenden som levnadsmönster. Vore toppen om mässan och vi i media ansträngde oss lite mer och frågade verkliga omvärldsanalytiker - det finns ju faktiskt kunniga människor inom trendspaning!
Nog om detta med trender som bloggen säkert får anledning att återkomma till i andra sammanhang.
Detta trots att den svenska sällansköpshandeln, bland annat möbler och inredning, ser ett ökat antal konkurser och producenterna har det mycket tufft. Många röda siffror i boksluten att vänta tyvärr.
Bloggen är mycket skeptisk till självutnämnda trendspanares generaliserande. Vi vet de facto att konsumtionsmönster är i stark förändring och att globaliseringen påverkar såväl produktion och köpbeteenden som levnadsmönster. Vore toppen om mässan och vi i media ansträngde oss lite mer och frågade verkliga omvärldsanalytiker - det finns ju faktiskt kunniga människor inom trendspaning!
Nog om detta med trender som bloggen säkert får anledning att återkomma till i andra sammanhang.
Gjutjärnspannor, design Torkel Dahlstedt/Skeppshult. Formex Formidable 2011 (juryfavorit). |
Årets jury, med bland andra Dan Gordan, redaktör på Sköna Hem, Monica Förster, designer och Stefan Nilsson, Designgalleriet, tyckte bäst om en grytstapel i gjutjärn, formgiven av Torkel Dahlstedt.
Bloggen gillar också de sköna grytorna. Men att lansera dessa utmärkta bruksföremål som en sorts skulptur för köksregionerna tycks lite smågalet. Hur snyggt är det här på köksbänken - egentligen...?
Gunghäst, design Niklas Bonnevier. Formex Formidable 2011 (folkets favorit). |
Jepp, vi tycker Niklas Bonnevier prickat helt rätt med sin fina gunghäst. Pigg i färgerna, svensktillverkad och ett bra jobb av Bonnevier som sadlat om från ingenjör till designer. Fokus är på produkter för barn, gott hantverk i långlivade kvalitetsmöbler i trä. Bra jobbat!
Bloggen återkommer med mer nyheter från årets första mässor - missa oss inte!
Mycket insiktsfullt! Som möbelformgivare inspireras jag mycket av arkitektur och när de ska möblera sina nyritade skapelser (fortfarande i en 3D-visualiseringsfas) så placerar de väldigt ofta in möbler ritade för 50 år sedan. Intressant, och fjärran från trendspanarnas halvårsperspektiv. Är spanarna månne en designvärldens motsvarighet till finansbranschens kvartalskapitalister?
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaTack för din kommentar. Tror nog att det ligger en hel del i det du skriver. Det finns strömningar och tendenser som blir verkliga trender - exempelvis retro - och här
finns mycket skicklig (och tidlös!) design som gjort och gör skillnad. Jag ser det som en viktig och välkommen kontrast till de så kallade trendspanarnas kortsiktiga och ytliga modetänk. Kul att du hörde av dig!
Charlotte
Jag instämmer! Att tro att man kan styra trender är lika dumt som att tro att man kan föra en dans med djävulen. Trender är otroligt dynamiska och extremt komplicerade, och detta gör dem otroligt svåra att förutspå. Visst hjälper det att vara en lyhörd och vetgirig individ men som sagt, det räcker inte alltid för att bli en trendguru. En larvig benämning för någon som tror att "grönt" skall bli populärt.
SvaraRadera