lördag 20 augusti 2011

Miljötänk & storytelling

Mater möter moderna möbelkunder med miljötänk. 
Danska möbelföretaget Mater grundades 2006 med en vision om att erbjuda en tidlös och vacker vardagsdesign och en produktion baserad på en affärstrategi med etiska förtecken. Företaget samarbetar med kända och mindre kända formgivare och enligt tillverkningsmetoder som stödjer lokala hantverksstaditioner och miljö.

Mater (kika in på www.mater.dk) är bara ett i raden av nya företag som sätter produktionsansvar i centrum.

För moderna medvetna konsumenter blir det allt viktigare att få reda på varors ursprung. Vem är formgivaren? Var kommer materialet ifrån? Hur är varan producerad? När och var? blir frågor som kräver svar av besjälade konsumenter av mat, mode och möbler.

Bortsett från det viktiga konsumentansvaret får köparen - på köpet! - även möjlighet till storytelling. Nämligen att för vänner och bekanta kunna berätta om matens, klädernas och möblernas ursprung.

Begreppet storytelling länge varit en central snackis när det gäller marknadsföring. Finns bara en liten spännande krok att addera i pressmeddelandet så hugger media snabbare...

Inom antikvärlden är begreppet provinens värdehöjande. Kan man spåra ett objekts ursprung och berätta storyn om när och hur tavlan eller skåpet en gång beställts, av vem och även följa objektet genom åren, höjer det värdet och kryddar därmed köpet - för både auktionshuset och köparen.

Etisk och hållbar produktion går hand-i-hand med storytelling och det är en spännande och viktig trend.

Bloggen håller utkik efter fler goda exempel!  Missa oss inte.


1 kommentar:

  1. Det låga skåpet var fint, även om jag inte är så jätteförtjust i de blå benen. Håller med om att den nya medvetenheten hos konsumenterna är intressant!

    SvaraRadera