tisdag 3 mars 2015

Om nycklar...

Hotellrum - med riktig nyckel - Can Cera på Mallorca. 
Lås med historia

En weekend på Mallorca. Ett hotell i ett stort, gammalt stenhus - med en riktig nyckel till hotellrummet!

Vilken känsla att sakta vrida om nyckeln med sin blanka bricka i det smidda dörrlåset och öppna trädörren...

Ja, jag är lite nördig när det kommer till gamla nycklar. Det är något alldeles särskilt med den smidda metallen, ornamenten och historierna alla nycklar bär på.

Alla nycklar till slutna rum i hus, ladugårdar, slott och koja, till små skrin och stora kistor.

Länge bodde jag och min familj i ett stort hus med väldigt många nycklar...
Karvade bomärken i det gamla virket på nyckeltavlan. 
Det var nycklar som fortfarande satt kvar i sekelskifteshusets lås. Men även nycklar alldeles utan funktion, överblivna sedan lås bytts ut och dörrar tagits bort.

En del stora, smidda nycklar låg bortglömda i en låda, andra hade hamnat i bland de gamla verktygen i källaren.

När husets träfasad skulle bytas ut tog jag tillvara originalbrädorna invid taknocken. Bomärket - fyra ringar i varandra med en rund utskåpning ovanför - hade karvats ut som en lyckobringande dekoration.

Nu hade jag också bästa materialet till min nyckeltavla!

Många nycklar till rum från förr. 
Flagnad originalfärg skrapades bort. Brädorna sågades till och fästes samman med en träslå på baksidan och tavlan oljades in med lika delar linolja och terpentin.

Nycklarna fäste jag upp med små spikar och märlor.

Nu hänger tavlan med nycklar och bomärke från gamla huset på väggen i vårt nya hus - karma!

PS! 
Helghotellet i de gamla kvarteren i Palma och heter Can Cera.    www.cancerahotel.com

Hotel Can Cera i Palma, Mallorca. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar