måndag 3 mars 2014

Ambiente - all in..!

Blomsterportal i lila välkomnar i hall 8/Outdoor Living vid Ambiente i Frankfurt i februari. 

Det våras för Frankfurts megamässa!

Under fyra intensiva dagar i februari kommer världen bokstavligen till Messe Frankfurt. Mässan Ambiente lockar med nya produkter, kollektioner och trender inom inredning, present och det dukade bordet. Drygt 4 700 utställare från hela 89 länder samlas på en mässyta av 329 000 kvadratmeter och det är en rejäl utmaning att dyka in i mässmyllret...

Bloggen var på plats och med den tegelstenslika katalogen (1 250 sidor!) navigerade vi runt bland doftande blomster, sköna designutställningar och härliga, inspirerande inredningsnyheter.

Vi startar mässrapporteringen med ett första svep fakta och bilder med blommande uteliv som tema...

Röda amaryllis bildar bädd i Café Flowers in Scene vid Ambiente på Messe Frankfurt. 
Det våras inte bara i montrarna, utan även för mässkonceptet Ambiente. Årets upplaga stängde som en rejäl framgång med ett uppsving i antalet besökare på 3,5 procent, vilket är det bästa resultatet på tio år.

Drygt 144 000 besökare från 161 länder passerade Frankfurtmässans spärrar, av vilka drygt hälften kom från länder utanför Tyskland.

Framgången tillskriver arrangörerna Ambientes starka varumärke, en stabil ekonomisk utveckling i Tyskland samt en försiktig uppgång i den globala konjunkturen.

Liknande tongångar vi rapporterat även från modetextilmässan Milano Unica (se Mässrapport i Arkivet).


Taklökar i pastellnyanser i Café Flowers in Scene. 

Största besökarländerna på Ambiente näst efter Tyskland var Italien, Frankrike, Holland, USA, Storbrittanien, Schweiz, Spanien, Kina, Turkiet och Ryssland.

Glädjande siffror visar även en ökning i antal fackbesökare från Grekland, Irland och Spanien vilket antas tyda på att även dessa länder är på väg upp ur konjunktursvackan.

Även den svenska närvaron vid Ambiente ökade ett flertal nya utställare och åtta svenska varumärken representerade i avdelningen Next för unga, nystartade designföretag.

Efter tio års frånvaro var svenska Mateus tillbaka på Ambiente med en stor och snyggt stajlad, strategiskt placerad monter i mässhall 4.1 Table Prestige.


Tulpaner, bommande körsbärskvistar och porlande vatten lockar besökare över träbryggan till tyska Finks stora monter vid Ambientemässan i Frankfurt. 

Design House Stockholm är också på plats på Ambiente efter tre år bortavaro och bland övriga svenska designföretag möter bland andra Ceannis, Linneväveriet, Skultuna, Målerås, Orrefors Kosta Boda, Wildlife Garden, Sägen, Lisa Bengtsson, Pappelina och Urbanero i mässhavet.

I kommande inlägg blir det nyheter och inspiration från flera svenska och internationella varumärken - missa inte...!

Bloggen har inför Ambiente 2014 presenterat inköpsguidens trender (se Ambiente Trends 2014 under etikett Mässaktuellt i Arkivet) - med den svenska våren för dörren presenterar vi några första gröna intryck från monterracet i februari...

Keramiska krukor och kärl med palmer, oliver och kryddor för balkong och terass. Mixa med blanka ytor och glaspendlar med orientaliska inslag. 

Återvunnet och återbrukat finns med i inspirationsbilden, som här i tryck på kasse i säckväv och kanvas. 

Pompom i beige och blanka bestick i danska Nordals monter på Ambiente. 

Starka danska varumärken missar inte sin rättmätiga plats på inredningsmässorna. I Stockholm på möbelmässan flockades mässpubliken hos Hay, Muuto, &Tradition, Montana och Fredericia.

På Ambiente är det företag som Nordal, By Nord, Skagerak, Bloomingville, Au Maison, Rice,  Greengate, IB Laursen, House Doctor som drar mässbesökare till fina montrar.

Indigoblått kommer stort både inom modetextilier och inredningsdetaljer. Här keramik, flätade korgar och såklart! pompoms hos danska Nordal. 

Mer från Nordals Ambientemonter med utemöbler i bedagade varianter, randig textil och inslag av mässing och silver. 

Björkstammar, vitmålat trä och blåa ränder lockar till sommarliv på verandan. Enkla, lite grovt snickrade utemöbler, som är med inspiration från tja, månne är det lastpallar? ligger helt i linje med återvinning och trenden man-tager-vad-man-haver. 

Betong, sten och grova ytor matchar odling och gröna växter. Keramik och betong behandlas för att bli alltmer lik natursten i olika varianter.  

Även flätade ytor i keramiken blir vanlig i planeringskärl och ytterkrukor och för high-end konsumenter exponeras även planteringskärl tillverkade av trästammar och rötter. 
Droppformade keramikvaser för vägghängda arrangemang. 

Det blommar i många montrar, en inredningsriktning som aldrig går ur modebilden hur mycket än rostiga industrilampor och betongkrukor gör sig besvär... Här lanseras det nya samarbetet mellan  brittiska varumärket Royal Albert och  supermodellen Miranda Kerr. 

Liknande blommigt tema, men med lite mer stuns i färgsättningen spanar vi in hos finska porslinsvarumärket Elinno.

Men coolast ändå i det blommiga utbudet på Ambiente är de här objekten från Ceramiche Fabbro.... 

....som ställdes ut i den lilla utställningen Taste of Italy. Härliga tycker vi!
Bloggen återkommer med fler inspirerande nyheter från Frankfurts megamässa Ambiente i kommande inlägg - missa oss inte!

                                   www.messefrankfurt.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar