söndag 19 september 2010

Mera mässnytt från MoOD!

Textil arrangerade i nyanser som väl stämmer med MoOD:s trendtema Rainaissance.
Sedan flera år sammanställer MoOD:s trendavdelning, under ledning av Niek Deprest, ett tema för kommande säsong. För 2011/12 ser hon i kikaren ett allt större fokus på textilier i inredningsmodet.

Temat kallas Re-Naissance som en gest tillbaka mot renässansen, där vävd textil stod mycket högt i kurs, palatsen bågnade av fantastiska brokader i sammet och siden, uttryck för ett utsökt hantverk.

Den pånyttfödda textiltrenden i dagens inredningsmode blickar ut mot gamla kulturer i Asien, Afrika och Persien, men stor vikt lägger en modern textilindustri också vid ekosäker produktion och naturliga material.

Färgspektrat i Re-Naissance pekar i två riktningar, Kiss & Momento Mori, med nordiskt svala och isiga toner respektive mer varma och jordnära färger.

Accentfärgerna i de två färgspektra som föreslås i inredningsmodet är indelat i två riktningar: Kiss och Momento Mori. 
I Kiss blickar man mot de nordiska länderna, med en färgskala med vita och matta beige toner, ljust pastellrosa och grönt med fuchsia. Grå är i temat ett absolut måste. Vi ser alla nyanser från det ljust gråvita, via antracit och till mer mörka, lilagrå nyanser samt gyllene toner i sepia.

Färgerna i Momento Mori presenterar toner från sydligare breddgrader, djupt rött, patricierblått och medeltidsgrönt. Färger vi hittar hos 1600-talsmåleri och konstnärer som Rembrandt. De brända, varma tonerna matchas med elfenben, vitt och guld.
Gråtonade och mjuka beige nyanser pekar MoOD ut som en riktning i nästa säsongs textila inredningsmode. Nog är det också vackert, som här i vävd sidenbrokad.
Renässansen var också ett tidevarv där konsten att tillverka snörmakerier nådde nya höjder. Tunga gardin- och draperier i tjockvävt siden krävde dekorativ upphängning med textila band, rep och dekorativa tofsar.

Italienska företaget Monti Napoleone driver idag snörmakerikonsten vidare. Företaget ställer ut på Propostemässan i Cernobbio och möter även på MoOD i Bryssel.

De vackra textila snoddarna bildar blickfång i Monti Napoleones monter och även här spårar vi mässans färgtema från Kiss svala nordiska färger till söderns varma och brända toner.
Snörmakerikonst i Monti Napoleones monter.
Antalet besökare har minskat på MoOD, en effekt av den globala ekonomiska krisen. Även antalet utställare minskar. Men de utställare som bloggen talade med var nöjda med årets mässa. Hellre tjugo kvalitetsbesök som fyller orderblocket, än en massa onödigt spring, som en utställare uttryckte saken.

För många utställare och inköpare blir mässan en plattform för kontinuerliga kontakter. Här träffar man sina trogna kunder, oavsett konjunkturen i världen. Stämningen på MoOD är också trevlig och närmast gemytlig, när gamla affärskollegor möts inför en ny inköpssäsong.

Nya textilier för inköp. Mycket ska tittas på under en inköpsrunda,  som här i montern hos Edinburgh Weavers.
Inköparna på MoOD kommer från såväl inredningsfirmor, varuhuskedjor, enskilda butiker och möbelfabrikanter som från arkitekthåll och offentlig miljö. Här fyller mässan med sitt kvalitetsutbud en viktig funktion vid sidan av Heimtextil i Frankfurt.
Rosatonade blomster för gardin och möbler hos Edinburgh Weavers.
En relativt nytt inslag på MoOD är tapeter. I år exponerades ett urval nya spännande tapeter med struktur, glitter och mer konstfärdiga mönster på särskild plats på mässan.
Tapetparad på MoOD.
För många inköpare, särskilt inom kontraktsektorn,  är möjligheten att möta utställare både inom tapet och textil av stor vikt. Kontraktområdet blir allt viktigare, inte minst mot bakgrund av trenden med individuella boutiquehotell, som kräver innovation och förnyelse i en konkurrensutsatt hotellvärld.
Tapetförslag från högklassiga tapettillverkaren Eijffinger.
Till de mer humoristiska inslagen var franska företaget Stof-PTA Forezienne Textile (nedan) som hade arrangerat en liten bistro med tillhörande matbutik i sin monter.

Redo för leverans. Tryckt textil för kök och butik från franska Stof PTA Forezienne Textile.
Företaget erbjuder ett brett spektra med tryckt textil, mycket med anknytning till matbutik, restaurang och motiven av redskap och matvaror var många i företagets monter.
Tryckt textil i affischvariant. Kul exponering hos Stof PTA Forezienne Textile.
I skrivande stund har inte mässledningen för MoOD kommunicerat resultatet av årets mässa. Bloggen återkommer med hårda fakta i senare inlägg. Vi ska också berätta om ett kärt återseende med NY-baserade favoritföretaget Ilene Danchig. Missa oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar