torsdag 11 februari 2016

Montersvep (1)

Entrétorget på Stockholm Furniture & Light Fair 2016 utformat av den brittiska designstudion Barber & Osgerby.

Favorithörn i mässmyllret

Skandinaviens ledande inredningsevent är Stockholm Furniture & Light Fair som utan konkurrens fyller sin funktion som utställningsarena, mötes- och handelsplats för möbler, belysning och inredning.

Det är lättnavigerat med tre hallar som alltmer synkar i mässkonceptet med besökarströmmarna tämligen väl utspridda. Även i den månne mer styvmoderligt behandlade C-hallen, där de traditionella möbelföretagen ställer ut, såg det hela ut att ha fått ett formmässigt lyft.

Kan vara värt att påminna sig att lejonparten av konumentmarknaden inte omfattar försäljning i storstadens designbutiker...

Pendlar i blickfånger hos Bsweden Belysningsbolaget. Pendel Leaf i björk natur och klarlackat trä, design Marit Stigsdotter & Staffan Lind. Vit pendel Cloud, design Jonas Wagell och bords- och pendel Cymbal, design Helena Svensson.  
Det internationella inslaget på Skandinaviens möbelmässa i Stockholm ökar. Satsningar på att locka internationell media har troligen gjort sitt. Men även ett ökat internationellt intresse för skandinavisk formgivning ute i världen och hopp om nya marknadsandelar hos utomnordiska företag lockar.

Den uppdaterade skandinaviska New Nordic med ledande företag som Hay och Muuto har varit framgångsrikt och bäddat för fler nya formföretag.

Smutsiga pasteller, geometriska och bulliga former i ett avskalat formspråk om man nu ska förenkla det hela. Lättillgängligt, samtida och kommersiellt gångbart. Men tål det i längden ögats slitage..?

Fin form i Klongs monter. Det är något visst med blomster i centrum för blicken!
Förtjänsten med en samlad superutställning av möbler, lampor och inredningsdetaljer är kanske inte i första hand att jaga nyheter. Att söka det där genombrottet av något alldeles nytt, avstampet in i en innovativ designepok.

Vi lär inte se smash-hits som 60-talets popkonstfärdiga design eller ens ett nytt Memphisexempel, den senare som ju faktiskt i retrovågen får en pånyttfödelse. Sådana futuristiska skutt görs inte i vår starkt individualiserade och strukturellt och ekonomiskt sårbara samtid.

I stort handlar det nog mer om försiktiga steg och vidareutveckling av befintliga former hos utställande designer och producenter. Gott så, att sucka över bristen på nyheter är bara trams.

För visst finns en ständig evolution och innovation, det sker inom alla områden.

Nya designsamarbeten, materialkompositioner, teknikutveckling inom produktion, distribution och försäljning- allt leder fram till ny, skön, smart och spännande formgivning.

Ljusstake Gloria, formgiven av Broberg & Ridderstråle för Klong får ny funktion som vas. Alldeles lysande!
Ett mässbesök blir för den som tar sig tid att traska i mässgångarna och besöka montrarna ett sätt att lära mer om färg, form och innovation. Stockholmsmässan bjuder ögongodis i ett renodlat mässkoncept med öppna montrar där utställarna blivit allt skickligare på att bygga miljöer.

Många företag arbetar in-house med sina utställningsmontrar, andra tar hjälp av skickliga stylister. Eller inspireras av det jobb som skickliga stylister gör för magasin och annnonskampanjer :-)

Den som är i branschen söker professionell information, ställer de relevanta frågorna. Däremot finns fog att fundera över hur värdefullt det är med pressträffar som helt svämmar över av inbjuda gäster, varav merparten syns vara mer eller mindre professionella bloggare?

För vem tar man sina selfiebilder  i vimmel och mingel med vinglas i hand, klipper och klistrar några rader ur ett pressmeddelande och lägger ut ett eller två produktbilder? Och inte ens med ett gediget pressmaterial i goodiebagen lyckas pricka rätt på formgivaren av den nya produkten..?

En uppmaning till inredningsmagasinen är att kika lite på bloggarnas inleveranser. Ska det tillföra bärighet i magasinets koncept och mervärde för läsarna?

Eller handlar det kanske mer om enskilda personers privata varumärkesbyggande? Om klick och startade strömmar..

Ny flyttbar form, design Broberg & Ridderstråle för Klong. 
Mer färg i inredningen har varit en snackis någon säsong eller så och ja, vi ser ett mer färglagt monterutbud på årets möbelmässa. Mer färg på möbler och mer färg på monterväggarna.

Grönt i olika nyanser, brända röda toner, gråa nyanser och så svart såklart i snygga mässmontrar.

Kika här för ett bildsvep från mina favorithörn i monterutbudet på mässan...

Grönt, grått och multifärgad mosaik på textilen hos Erik Jørgensen. 

Sju tusen nysnittade och alldeles äkta rosor i Stolabs mässskylt. Stiligt! Solid är ett ledord för Stolab som har tillverkning i Smålandsstenar sedan 1907. I år fyller Yngve Ekströms stol Arka 60 år. Stolab visade bland annat Lilla Åland i färg. 
Mer Stolabnytt - barstol med skönt svängd sits och bord Miss Holly, design Jonas Lindvall.
Wästberg presenterade nya w162 Dalston, design Sam Hecht & Kim Colin.

En personlig favorit är kollektionen Julius med fåtölj och soffa, formgiven av designparet Fredrik Färg & Emma Marga Blanche. Producent är Gärsnäs och konceptet att faktiskt sy i trä, Wood Tailoring, har Färg & Blanche arbetat med i flera år. Nu kommer tekniken i produktion hos innovativa producenten Gärsnäs, så härligt! 
Skickliga och trevliga designparet Fredrik Färg och Emma Marga Blanche har all anledning att vara glada över sin fina kollektion Julius för Gärsnäs. Tekniken Wood Tailoring presenterade paret även på designmässan Maison & Objects i Paris nyligen och fick såväl uppmärksamhet som ett pris för just innovativ form. 

Raka ben med en knutliknande fäste har bordet Bouquet, design Jesper Ståhl för Karl Andersson & söner.  Finns även med rund skiva. 

Gröna växter i fina, höga planteringskärl hos Nola. 

Stiliga svarta läderstolar och soffor hos Norell. Svart är på inredningsmodet...

...även hos String som följer upp sin annonskampanjen med hyllsystem i svart kostym även i sin inredningsmonter. Stylist är Lotta Agaton. 

Svenska mattproducenten Kasthall miste sin chefsdesigner och ledstjärna Gunilla Lagerhem-Ullberg som gick bort i sjukdom. Ny kreativ kraft blir Ola Rune. Kasthalls mässmonter var en av de stiligaste och presenterade olika mönster på nytt dekorativt vis. 
Gunilla Lagerhem-Ullberg skapade sina vackra mattor under decennier av strålande kreativitet. Metoden var att alltid först måla mönstren i akvarell, så också det som kom att bli hennes sista, Archipelago. Inspirationen hittade formgivaren i den svenska skärgårdens stenlandskap. Den handtuftade mattan kommer i två färger och materialet är ull/linne/lurex. 

Ytterligare en stilig monter hos Materia där gröna nyansen mixas i stramt lapptäcke på sittpuffar. 
Just denna produkt, sittpuffen, går mot en ny vår. Bloggen såg ett flertal olika varianter bland nyheterna på mässan. 

Kök tar en liten plats på mässan. Tillverkaren Marbodal visar i en liten utställning längst bort i A-hallen  inredning med urban look. Malevik heter luckan med tydlig trästruktur och bänkskiva med känsla av rostig plåt. 
Marbodal Fagerö med ljus, lantlig touch och förvaring Reda med glasbehållare, precis som förr!

Stora öppna kontor kräver avskilda platser för samtal. Företaget Framery har tagit fram en typ av telefonhytter för en eller flera personer. Smart mobil lösning i våra flexibla och samtida arbetsplatser för kontorsnomader. Men behovet att få tala ostört i telefon är ständigt aktuellt och gissningsvis kommer Framerys telefonhytter att bli väl besökta var de än placeras...

Här exempel på Nolas design för skön utomhusmiljö. En sittplats med kuddar av massivt trä, kul idé!

Designförlaget Petite Friture, i Sverige representerat hos Planoform, visade accessoarer och mindre möbler i egen monter på mässan. 

Design House Stockholm lanserar i år en fin kollektion, "vår starkaste någonsin", menar företagets VD Anders Färdig. I montern på mässan presenterades kudden Knot, design Ragnheidur Ösp, soffa och fåtölj Nest, formgivna av Jesper Ståhl . Pendlarna heter Form Pendants och är formgivna av Form Us With Love. 
Greenhouse heter det fristående växthuset i trä, formgivet av thailändska designstudion Atelier 2+, det äkta paret Worapong Manupipatpong och Ada Chirakranont som båda studerat vid Konstfack i Stockholm. 

Mer Design House Stockholm, Wick chair, formgiven av Jesper Ståhl och Karl Malmvall. Stolen är svenskproducerad och inspirerad av traditionell korgflätning. Ett flertal olika bentyper är valbara, vilket gör stolen funktionell som stapelbar och inom såväl kontor som hem. 

Pinnstolar och pallar i säker skandinavisk stil hos danska Mater. 

Blänkande pendlar mot röd fond i danska designföretaget Gubis monter. Multi-Lite heter lampan, ritad 1972 av Louis Weisdorf. 

Klassisk Bestlite bordslampa i ett snyggt hörn hos Gubi med spegel F.A.33 och gröna växter. Bordet är ritat av designduon Gamfratesi.
Färgklickar hos Jonas Ihreborn får avsluta det här mässvepet. Det kommer mer inom kort...stay tuned!

                               stockholmfurniturelightfair.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar