måndag 21 oktober 2013

HOMI - Hot Spot Milano

Premiär för nya mässan HOMI i Milano i januari. 

Macef blir HOMI i nytt mässkoncept

Fackmässan Macef för inredning och dekoration, som arrangerades i Milano i mitten på september, lockade 1 3000 utställare och totalt drygt 82 600 besökare. En ökning med två procent som, även om den tycks blygsam, är värd att notera i rådande konjunktur.

Länder som Ryssland och Turkiet är främsta besökarland, följt av Kina, Japan och USA under det att Frankrike, Spanien och Tyskland bekräftar lågkonjunkturen med minskat antal mässbesök.

Men med ändå positiva mässiffror i ryggen tar nu arrangörerna bakom Macef ett rejält grepp och förnyar till  nästa år helt mässans koncept! Under nya mässnamnet HOMI kommer inte mindre än tio produktsektorer att bjudas in och livsstilskonceptet byggs fullt ut.


Allt ljus på HOMI - den nya inredningsmässan som ersätter Macef i Milano i januari. 


Förändringen märks redan i namnbytet till HOMI. Från och med 2014 blir logotypens stora O synonymt med den cirkel som beskriver varje enskild produktområde (se skiss nedan).

Bokstäverna MI - ja, de står såklart för designstaden Milano...


Ljust och fräscht i Lamarts mässmonter på årets Macef.  2014 bjuds besökare och utställare ett helt nytt mässkoncept under nya namnet HOMI. 

Konceptet för nya HOMI siktar enligt arrangörerna och kreatörerna på tio dimensioner av vår moderna livsstil. Utställande producenter delas in i tio avdelningar som ser ut såhär:

1. Living Habits (kök, belysning, det dukade bordet)
2. Home Wellness (badrum, wellness, sport och relax)
3. Fragrance & Personal Care (dofter och aromatiska produkter för hem och person)
4. Fashion & Jewels (accessoarer, smycken och mode)
5. Gifts & Events (presenter, utställningar/eventprodukter)
6. Garden & Outdoor (möbler, inredning och teknik för uteliv och trädgård)
7. Kid Style (mode, möbler och prylar upp till 14 år)
8. Home Textiles (tyger, gardiner och textilier för hemmet)
9. Hobby & Work (hobbyfokus, resor, musik och jobb)
10. Concept Lab (konceptdesign, kreatörer och offentlig miljö)

HOMI-mässans nya holistiska koncept kopplar ett rejält grepp kring vår samtida livsstil. 

Nya HOMI är en ambitiös och kreativ satsning och fokuserar på ett helt nytt synsätt när det gäller en mässa för konsumentprodukter.

– Efter femtio år bestämde vi att det var dags att ge Macef en helt ny identitet. En förändring var nödvändig om vi skulle kunna fortsätta att möta konsumenternas behov.

– I dag har företagen hela globen som marknad och som mässarrangör kan vi inte missa denna möjlighet att växa, säger Enrico Pazzali, vd för Milanomässan.

Utmaningen blir att stärka inköpen och kontakterna med Asien, Ryssland och USA - marknaden där HOMI ser en tillväxt för sina utställare.

Mässdatum för nya HOMI i Milano blir 19 till 22 januari 2014. Mer info: www.homimilano.com
                                      
Här ett svep från Macefs montrar vid mässan i september. En gissning är att företagen möter marknad också på nya Homi i januari...

Serax med möbler och inredning i vitt. 

Zafferanos belysning i färgat glas, stål och enkla vita skärmar. 

Hantverk hos Arte x Arte på Macef i september. 

Producenten Dialma Browns satsar på kub och kvadrat i kök. 

Fint i klarglas visade Serax på Macef i Milano i september. 

Ständigt aktuella är Villeroy & Boch.

Relieff på väggen hittar vi hos Johnny Dell´Orto. 

Ljuslyktor visar Avanti på Macefmässan. 

                                 www.homimilano.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar