söndag 3 februari 2013

Ikea Stockholm i retrostuk

Grön inspiration och 50-tal bakom nya kollektionen Stockholm/Ikea 2013. 
Uppdaterad Stockholm i natur 

I veckan var det världspremiär för uppdateringen av Ikeas möbelkollektion Stockholm. Händelsen utspelade sig på Kägelbanan Mosebacke i Stockholm och synkades även med en nyhetspresentation av såväl lite trädgårdsmöbler som nya textilier och Led-belysning.

Musikslingor med kända Stockholmslåtar ljöd ur högtalarna och särskilt Monica Zetterlunds rader om "....det är skönt när mitt Stockholm är grönt" var ju passande för presentationen av möbler och inredningsdetaljer där naturen stod för inspirationen.

Grön sammet, naturläder, ormbunksmönstrade textilier i bomull, bruna bord i valnöt, ullmattor i gult, brunt och beige och glasobjekt med organiska former, allt presenterat i miljöer med gräsgrönt som sammanhållande accent.


Taklampa Stockholm i glas kostar 995 kronor. 
År 1984 lanserades den första Stockholmskollektionen hos Ikea. En satsning av kedjan på design, kvalitet och hantverk i möbler som är tänkta att åldras - och ärvas. Några gånger har kollektionen uppdaterats sedan dess. Senaste översynen skedde 2006, nu skriver vi 2013 och det är alltså dags igen.

Ikea Stockholm 2013, som lanseras i butik i april (med några undantag i augusti) är försedd med en liten stämpelliknande beteckning med orden Fint hantverk. Projektledare har varit Peter Klinkert och designer Ola Wihlborg har deltagit i formgivningen och produktionen av möbler och vaser.


Soffa Stockholm i grön sammet kostar 11 995 kronor. 
Inspirationen pekar bakåt till det omhuldade 1950-talet och kollektionen, som omfattar 80-talet produkter, beskrivs som "skandinavisk med flera internationella influenser".

Briefen har nu landat i en uppdaterad kollektion med ovala soffbord, matstolar med rundad rygg, sidobord i lack och valnötsfanér, tevebänk, fåtöljer med hög rygg och mossgrön mönstrad klädsel, vitrinskåp och glasobjekt i form vi alldeles bestämt sett förr...
Sidobord i lack och valnötsfanér kostar 3 495 kronor. Rund spegel i valnötsfanér 799 kronor. 
Arbetet med 2013 års kollektion Stockholm startade för tre år sedan då formgivaren Ola Wihlborg började skissa på en striktare förvaringsserie. Tanken är nu att den kollektionen ytterligare ska byggas ut och omfatta hela hemmet och på tur står garderober.

Bilder från en ljus och trevlig möbelfabrik rullade på väggen under pressvisningen. Här kunde den  intresserade följa arbetet med tillskärning och sömnad av klädseln till Ikea Stockholm soffan. Personalen på fabriken bär t-tröjor med varumärket Sits logotype vilket får oss att ana att tillverkningen sker i möbelproducentens fabrik i Brodnica i norra Polen.

Matbord Stockholm i vanötsfanér (i butik i augusti) och stol i samma material. Pris stol 1 495 kronor. 

Vi anar, för var tillverkningen av kvalitetsprodukterna i Ikeas Stockholm sker är det ingen som spontant berättar vid presentationen. Det finns heller inga uppgifter i pressmaterialet. En särskild mapp med materialprover och en produktkatalog har tagits fram, försedda med stämpelcirkeln Fint Hantverk - men utan information om var textilier, mattor, tevebänk, sidobord, belysning, soffa, accessoarer tillverkas.

Varför det kan man ju undra? Hänger inte tillverkning och ursprung samman med begrepp som kvalitet, hantverk, hållbarhet, miljö, design - och pris...? Vill inte de kvalitetsmedvetna Ikeakunderna som satsar lite extra på möblerna i kollektionen Stockholm, som ju ska ärvas i generationer,  ha reda på hur och var det fina hantverket sker?

Sits är annars en av Europas största tillverkare av soffor och fåtöljer med en produktion omfattande 600 000 produkter varje år. Företaget har tjugo år på nacken och via sin svenska representant ställer Sits ut på Stockholm Furniture & Light Fair i nästa vecka.

Tevebänk Stockholm med lite kärvande uppfällbara luckor på premiärexemplaret. Pris i butik 3 495 kronor. 

Vitrinskåp Stockholm, pris 3 495 kronor, fåtölj 2 995 kronor. 
Efter pressvisningen av nya Stockholm var det dags att gå över till textilrummet med vårens Ikeanyheter i form av sofföverdrag, mattor, kuddar och mönstrade metervaror.

Grafisk ny kostym för Klippan, 1 995 kronor och metervara Färgkulla på gul botten (tv) 49 kr/150 cm bredd. 
Här presenterades bland annat nya överdrag till sofforna Karlstad och Klippan, bäddtextilier och Led-belysning som kommer alltmer i Ikeas belysningssortiment. På plats fanns även ballerinalampan Åsunda med inbyggd Led-ljuskälla.

Matta  Möborg med älgar (nederst på bilden) förutspås en lysande framtid på den tyska marknaden. Mattan kostar 695 kronor. 
Under presentationen talades det återkommande om Kina. Förhoppningen uttrycktes att Ikeas textilier, som enligt uppgift säljer som bara den ute i världen, liksom andra produkter från det blågula varuhuset "snart skulle finnas i vartenda kinesiskt hem".

När det gäller textila mönsternyheter med älgar i motivbilden, ja, här kommer de att gå hem starkt på den tyska marknaden, fnissades det. Kring mattorna informerades om ett nytt samarbete med en indisk underleverantör som tillverkar mattor för hand till "fantastiskt bra priser".

Problemet var bara, sa Ikeas representant, att kedjans kunder inte "förstod att de fick verkligen fick  hantverk till ett så bra pris..."

För en kommersiell lågprisgigant som Ikea är givetvis försäljningsmålen att öka på marknader i de nya ekonomierna. Vinsterna i Kina blir galet astronomiska när Ikea kliver in i vartenda kinesiskt hem hos en växande medelklass i nya enorma bostadskomplex i storstäderna.

Så att det kalkyleras krasst kring Ikeas tillväxt i Kina förstår vi. Men att inredningsimperialism saluförs med begrepp som unik, skandinavisk formgivning, hantverksmässig tillverkning och kvalitet blir väldigt förvirrande faktiskt.

Representerar älgar, diffust missonilika vågor, streckgumma/gubbe med plutande munnar på textilvåder (tänkta att dras samman till en puss...) och ugglekuddar i rosa  skandinavisk textil designtradition?

Something´s gotta give, sa man i USA om textilbranschen på 70-talet när den inhemska produktionen prispressades till lågkvalitet. Fabrikerna dog ut och produktionen flyttades till låglöneländer. Den svenska textilindustrin gick samma öde till mötes.

Kvalitet underordnat pris - ett koncept som Ikea och H&M med bravur introducerade i Sverige - och som vi fortfarande håller högt.

Pris är fortfarande det överlägset främsta köpargumentet. Ett lågt pris är en vinnande kommersiell formel. Som kund får du vad du betalar för, mängd i stället för kvalitet, vilket gör det enklare att kasta bort och köpa nytt i en ständig rundgång.

Kanske är det just därför som Ikeas kunder inte får ihop kedjans ekvation med unik design och  hantverk till lågpris..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar