lördag 9 mars 2019

Stockholm Furniture Fair

Miljöfokus på möbelmässa. Här är det en utmärkt utställning hos norska Flokk, ett företag inriktat på kontorsmöbler. Aluminiumdelarna i produkterna är i snitt till 95 procent återbrukat material. 
Miljö, återbruk & hantverk i design

Möbelmässan i Stockholm i februari visade såväl goda produkter, kvalitet och hantverk som påfallande stort fokus på miljö och återvinning. 

Bästa utställningen kring miljöaspekter i möbelproduktion kurerade norska Flokk, ledande producent av kontorsmöbler på den europeiska marknaden. 

Flokk har växt med förvärv, ett av de senare är köpet av svenska Offecct och i företagsfamiljen ingår varumärken som HÅG, RH, Malmstolen och Firoflex bland andra. 

Mot matta målade väggar placerades råmaterial; trä, plastavfall, aluminiumspill tillsammans med stolar tillverkade av processat återvunnet material. 

Snyggt, smart och skarpt kring Flokks ambition för hållbar produktion och strävan att nå miljömålen. 
Under 2016 använde Flokk 517 ton återvunnen plast i produkterna, året efter ökade  mängden till 607 ton. I fjol uppnåddes målet att använda 700 ton och för produktsåret 2020 är målet 1000 ton. 
Med få undantag gick montermodet på årets mässa i mjuka, nedtonade pasteller och välstajlade utställningar. Nyheter presenterades mot textila fonder i mjuka veck och på avskalade podier. 

"Hellre färre än fler" syntes som ledordet i mässans sparsmakade montrar. Antalet nya produkter hos topproducenterna var färre till antalet, uppdateringarna kring klassiker var fler och möbelproducenten Asplunds nyhet var - inga nyheter! 

Ett befriande beslut som innebar att Asplunds i stället exempelvis valt att uppdatera förvaringsserien Snö, formgiven av Jonas Bohlin och Thomas Sandell på 1990-talet, nu även valbar i en fin rosabeige nyans. 

Trender är något betydligt mer bestående än att prickigt är på modet någon säsong eller så. En trend bär under flera år, ja, kanske till och med decennier. 

Klimathänsyn, miljömål, hantverk, återvinning, vintage och kvalitet är faktorer i den stora antitrend som böljar mot överkonsumtion, prylfrossa och klimathot. 

En trend baserad på globala sociala, ekonomiska och politiska faktorer som på ett genomgripande sätt påverkar produktion, konsumtion och livsstil. 

Trendinstitutet Trend Union med sin grand old lady Li Edelkoort har varit snabba att mejsla ut dessa globala riktningar. 

Med The Farm of The Future förutspådde Trend Union för ett drygt decennium sedan det stora folkliga och därmed kommersiella intresset i närodlat, ekologiskt, naturnära som idag präglar allt från mat till inredning.

År 2010 föreläste Li Edelkoort i Stockholm under rubriken Earth Matters kring behovet att upphöra med rovdriften på jord, hav, luft och vatten.

"We have been mining Mother Earth to long - now we have to start to mind her." 

Låt oss hoppas att trenden för klimat, miljö och vår vördnad för Moder Jord blir till ett verkligt paradigmskifte. 

Avslutningsvis ett montersvep från möbelmässan i Älvsjö...


Stiliga pendeln Donna 18, formgiven av Stina Sandwall och Nina Jobs ger ett intryck av mjuka textila veck som monterväggens fond - men är tillverkad av tunn metall. Inspirationen hämtade formgivarna från modevärlden och utmaningen att skapa något mjukt av det hårda. 

Mjuka kurvor i böjträ möter formpressad transparent plast i karmstolen hos italienska producenten Pedrali. Här exponerad på ett podium som hamnade i blickfånget i det i övrigt pastelltonade monterhavet.
Mer färger hos Pedrali med lackade metallbordet Elliot, design Patrick Jouin och stolen Tribeca i lackad metall med plastsnören i sitsen, formgiven av CMP med tydlig 60-talsinspiration.  
Källemo är aktuella med produkter i nyrenoverade Nationalmuseum, bland annat stolen Botero av Matti Klenell och Peter Andersson. (Hur den ser ut får ni kika på på företagets hemsida). Här i mässmontern tittar vi i stället på fåtöljen Safari, formgiven av David Ericsson. Fåtöljen har en ram av lackat stål, sidor av canvas och sits av textil eller läder. 

Designern Mats Theselius är tung hos Källemo alltsedan skåpet National Geographic lanserades 1990. Mats Theselius har även skapat stolen Armstrong i aluminium och läder med armstöd i björk. En riktig skönhet som endast landar i en limiterad serie på 200 stolar. Möbeldesign som konstobjekt. 
Gärsnäs är den smarta möbelproducenten som ingick samarbete med designduon Färg & Blanche och utvecklade formgivarnas unika metod att sy i trä. Resultatet är synligt i serien Julius (kika på nätet). På möbelmässan visade Gärsnäs fåtöljen Emma med ben i massiv ask (gul fåtölj), som kontorsstol med svängbart underrede i metall (mitten) och modellen Emily med rundad rygg - samtliga formgivna av Färg & Blanche. 
Anrika Stolab lutar sig på en stadig och framgångsrik tillverkning av pinnstolen Lilla Åland, Carl Malmstens klassiker från 1942. Men det finns fler i fin form från förr. Här har vi karmstolen Widemar som Malmsten också ritade 1942 på specialuppdrag från den första kvinnliga domaren i Högsta Domstolen, Ingrid Gärde Widemar. Ett specialuppdrag som inte kom i serieproduktion. Men nu tar Stolab upp modellen igen i en nytolkning av möbelsnickaren Julia Greek. Fåtöljen ingår i Stolabs Archive Collection med möbler ritade av Carl Malmsten. Bra jobbat säger vi!
Huskvarnabaserade möbelproducenten Karl Andersson & Söner startade 1898 och har obrutet tillverkat möbler med omsorg om material, kvalitet och produktion. Här ser vi bordsserien Lollipop, formgiven av Malin Lundmark med nya Lollipop skål med blommor till höger. På monterväggen nya hyllan Part, formgiven av Lars Pettersson & Morgan Rudberg. Nätta soffan Facile i massivt trä har sits och rygg av tyg eller läder, design Nick Flygt/Strategisk Arkitektur. Karl Andersson & Söner är en av de svenska möbelproducenterna som verkar internationellt och ställer ut på I Salone i Milano i april.
Väl dold under besökare vid pressträffen befinner sig sittmöbeln Waka, formgiven av designern David Trubridge. En långsmal innovativ bänk utan karmar som ingår i Offecct Lab. Soffan kommer att visas i Milano i april och David Trubridge, med studio/fabrik på Nya Zeeland. Briefen Trubridge fick var "the most impractical sofa" och nu tycks den ha landat i en väldigt praktisk produkt. 
David Trubridge i gröna byxor och blå kavaj och Offeccts designchef Anders Englund presenterar Waka vid pressträffen. Även Offecct verkar på den internationella marknaden och ingår nu i norska Flokks varumärkesportfölj. 
Alltid kul att besöka Nolas mässmonter, företaget som i mer än 30 år utvecklat och tillverkat produkter för offentlig och urban miljö. Nolas formgivning är ofta prisad och det är smarta, snygga och spännande produkter som tillverkas i Sverige. En del, som fåtöljen med sin rundande form i mitten på bilden kan minsann funka alldeles utmärkt även i hemmiljö, exempelvis på bloggens uteplats...
Fåtöljen heter såklart Basket, formgiven av Ola Gillgren och i serien finns även ett bord med trä  i skivan (skymtar bakom loungestolen Cushy (th) formgiven av Sanna Gripner och Märta Hägglund. Planteringskärlet (tv) heter Cacti och är formgiven av Anki Gneib. 
Till sistett exempel på nedtonad monterstajling med färgstråk i fondväggen och enkla blomsterarrangemang i glasvas. Vasen är en av svensk inredningspress mest exponerade och heter Pallo, formgiven av Carina Seth Andersson och tillverkad på anrika Skruf glasbruk. Pallo finns nu i olika storlekar och även i svart. 

PS. 
Mer mässrapportering väntar från Messe Frankfurts gigantiska hallar med produkter för värme, ventilation och badrum. Mässan heter ISH och bloggen är på plats. Stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar