lördag 5 december 2015

Hongkong hägrar

Många restimmar mot Hongkong 2.0...
Lång dags färd till Kina...

Efter en försenad leverans är SAS nya Airbus A330E i trafik på direktrutten Stockholm-Hongkong. Med avgångar fem dagar i veckan och en utresa på drygt tio timmar blir Kinaresan närmast en quick-fix...

Den nya businesskabinen, sobert formgiven och färgsatt i svart och läderbrunt, erbjuder en flygkomfort i absoluta världsklass.

Flygstolen med sin nya, mjukt rundade form visades redan i den svenska paviljongen vid årets möbelmässa i Milano.

Fullt utrustad har stolen smart placerade kontrollpaneler, belysning, laddningsurtag, hörlurar och wifi. En privat kabin i kabinen kort sagt.

Stolen är av modell fully flat vilket rejält ökar bekvämligheten. Den som så önskar, trycker på knappen för stolens inbyggda ryggmassage.

Insvept i täckte med grå Hästensrutor sussar även den mest förhärdat sömnlösa passageraren snart i kabinens tysta surr.

Design för flygkomfort i toppklass på SAS Airbus A330E. 
Då, för 28 år sedan, när jag första gången var i Hongkong, möttes jag av hettan, myllret, kommersen, trängseln och fattigdomen i en asiatisk knutpunkt präglad av decenniers kolonialstyre.

I dag, efter en närmast ursinnig urban utveckling, blänker fasaderna på hotell, bankpalats, köpcentra och bostadskomplex som skjuter upp mot den alltmer smoganfrätta himlen över Hongkong.

Men somligt är sig precis likt - som Star Ferrys gröna färjor som far fram och tillbaka mellan Kowloon och Hongkong Island och med stor precision dockar in vid sina terminalbyggnader.

Brusande och forsande skum runt fören på Star Ferrys sköna flytetyg. 
Färjebolaget Star Ferry grundades 1888 och gjutjärnet i byggnader och båtar är skön vintage i en annars närmast utopisk stadsbild.

Milt gult och skönt grönt i puts och gjutjärnsdekorationer på Star Ferrys Terminalbyggnader. Över vattnet i Victoria Harbour syns delar av öarna Kowloon och Lantau och bortom dem bergen i södra Kina. 
Jag hoppar ombord under mina dagar i Hongkong och gör mitt som en av de drygt tio miljoner passagerare som årligen tar färjan över den ständiga gropiga sjön i hårt trafikerade Victoria Harbour.

2IFC Tower är förkortningen på Two International Finance Centre, skrapan som med sina 412 meter är högst i det stora finansiella komplex som ritats av César Pellini & Association Architects och stod klart 2003. 
Arkitektur av ett helt annat slag möter lite högre upp från färjeterminalen. Här, på huvudön Hongkong Central gyttrar sig stadens finansiella centrum med skyskraporna tätt, tätt utan att solen någonsin syns nå ner på gatorna.

Den massiva vägg av skyskrapor som i dag möter ögat skymmer helt de bergiga sluttningarna på Honkong Island som då, för 28 år sedan, kallades just Peak Island.

Den gamla bergbanan går fortfarande upp till toppen The Peak. Turisterna bildar en ständig kö för att efter tio minuters färd uppåt berget kliva rakt in i ett nybyggt stort betongkomplex som är, just det - ett köpcentra!

Även om den stora betongbyggnaden givet erbjuder en svindlande utsikt över stad och skrapor hamnar inte bergbanefärden högst upp på min to-do lista i Hongkong.

Men turer i köpcentra erbjuder bland mycket annat spektakulär skyltning. Såhär i juletid satsas alldeles extra många miljoner dollar på gigantiska dekorationer i köptemplens gallerior...

Tomtestrutar i smutsiga pasteller svävar över torget i en av de stora shoppinggalleriorna i centrala Hongkong. På plattformen till höger kan besökare placera sig för fotografering. Struten sänks ner och klick, klick  förevigas turister, barnfamiljer, kärlekspar i ett hav av blänkande kulor. 
Det finns något i den kommersiella påsen för alla i Hongkongs handelspalats och shoppingen är en megamagnet för turister till den forna brittiska kolonin.

All världens lyxmärken inom mode, klockor, smycken, bilar, elektronik, you name it! finns representerade hos fashionvaruhus som Lane Crawford eller med egna butiker, i galleriorna och på de stora shoppinggatorna på Kowloon.

Hallå under pastellfärgade tomteluvor! Nej, jag tog ingen selfie här i Pacific Place...
Den allra största galleria jag någonsin satt min fot i ligger invid Times Square i området Causeway Bay, omgiven av flaggskeppsbutiker och inredningsgator på Hongkong Island.

Tom Dixon julblingar hos Lane Crawford i köpcentrat Pacific Place.
Storstäder kräver ständiga promenader, upp och ner, hit och dit och överallt.

Område efter område, kvarter efter kvarter erövras med öppna ögon och kartan i hand. Ja, jag är väldigt old school när det gäller urban navigering.

Stadig blick måste nyfiket ständigt lyftas uppåt - och då kan det hända att just det storslaget sköna i den urbana miljön blir så alldeles uppenbart...
Juvelblänk i Hongkongs urbana arkitektur. 
...som de här sköna vinklarna! En fin kombo med gyllene Far East Finance Center flankerad av de grönskimrande fasettfasaderna i Lippo Center.

På Kowloonsidan av Victoria Harbour, i området Tsim Sha Tsui ligger Hong Kong Cultural Centre, en jättebyggnad utan fönster med fasad av keramikklinker som invigdes 1989.

Här krävs en viss närsynthet för att hitta de rätta vinklarna...

Klinkerplattor i vinklar och blommande bourgonvilla lyfter Hong Kong Cultural Centre. Men inget slår den likaledes keramikbeklädda fasaden på arkitekt Jørn Utzons operahus i Sydney. Ett av världens arkitektoniska underverk! 

Korsar trafikerade Salsbury Road och viker av upp på Nathan Road, det brusande stråk som nu, precis som då, kantas av butiker, juvelaffärer, hotell, bostadshus, hotell och restauranger.

Gammalt och slitet på ena sidan, blank, nybyggt och uppdaterat på den andra. Här finns exempelvis Park Lane Shoppers Boulevard, en gata på gatan kan man säga med nya butiker och granne med Kowloon Park.

Uppe vid Jordan Road viker jag vänster och så där, ligger Temple Street med sin nattmarknad och i kvarteren runt, på alla små gator, möter det kinesiska vardagslivet.

Här är det som tiden stått still i 28 år. Mer om detta i senare inlägg, men nu två små teaser från marknadsgatan Reclamation Street...

Drakfrukt med sprakade färg och finurlig form. 
Mustiga nyanser och väldigt coolt klotter på grönsaksmarknaden. 
Förmiddagsdis och glittrande sol på sjön när färjan lägger ut mot dagens utflyktsmål - ön Lamma strax sydväst om Hong Kong Island. 

Arkitekten Larry Oltmanns är mannen bakom Hong Kong Convention and Exhibition Center som med sitt välva tak och läge invid glittrande vatten påminner om ett visst operahus. Byggnaden stod klar 1997, året då brittiska kolonin Hong Kong överlämnades till Kina.  

Lamma Island är den tredje största ön i Hong Kong, men visar upp en helt annan sida av asiatisk livsstil än Kowloon och Hong Kong Central.

På Lamma råder en tillbakalutad hippiestämning. Här finns inga bilar, enda tillåtna fordon är cyklar och fyrhjulingar.

Inga hus får byggas högre än tre våningar och naturen är helt orörd, en befriande upplevelse efter hektiska dagar i den stora centrala staden.

En av många väggmålningar på Lamma, här på en bardörr av korrigerad plåt. 
Redan tusentals år före vår tideräkning bodde människor på Lamma. Många kinesiska familjer bor i de nedgångna husen, liksom västerlänningar som önskar en alternativ livsstil i Asiens hektiska finansstad.

Fiske är fortfarande en viktig näring, fångsten serveras på många små lokalt drivna restauranger längs hamnen. 

Husen daterar sig både tillbaka till såväl 40-, som 50- och 60-tal, en del med nyputsade fasader, andra nedgångna och eftersatta. Coola linjer dock, som här på hus längs huvudgatan i Yung Shue Wan, den största av öns fiskeläger.

Semestervåning à la 60-tal i Sok Kwu Wan.
Vi går över ön, på leden som sträcker sig upp över de gröna kullarna med utsikt över hav och höjder. Frodig grönska, blommande träd och ogenomtränglig regnskogsvegetation kantar vägen.

Äldre villor och byggnader är slitna, det ligger mängder av plåt, rör, byggnadsmaterial, plattor, bambustänger, betong runt hus och väg i de små byar vi passerar.

Vintage by nature, in nature...
Som om det liksom bara blivit liggande och vuxit över av grönskan. Hus är lappade och lagade, de som inte fått ny ägare och lyfts till nytt liv...

Tre våningar med takterass i en annan del av världen.  Att hyra för 27 000 kronor/mån och till salu för motsvarande 10 miljoner kronor. 
Färgen är spektakulär och alldeles perfekt mot grönskan. Här har en av de slitna trevåningsvillorna på en grön sluttning invid   av de slitna trevåningsvillorna på en tätbevuxen sluttning intill fiskebyn Sok Kwu Wan väckts till nytt liv.

Intill ligger det här objektet...

Till viss del bedagad, men med potential!
Till salu även det. Bara att slå mäklaren en signal och priset är ju som synes förhandlingsbart...

Byn heter Lo So Shing invid fiskebyn och bukten Sok Ku Wan på Lamma Island, Hongkong. Utgångspris motsvarande 15 miljoner kronor. 
Det naturliga paradis som mäklaren annonserar stämmer till viss del. Potentialen är fantastisk, naturen makalös och den lilla bukten med fiskeläget idyllisk.

Men buskage, diken och stränder är fyllda med skräp...
Mänskliga spår överallt i den frodiga tropiska växtligheten.
Här, på Lammas lite mer avlägsna delar invid fiskebyn Sok Ku Wan vid bukten ligger om möjligt ännu mer skräp dumpat, kvarglömt, bortglömt och uppspolat. En sorglig syn.

Hmm, månne är inte vovvarna de största bovarna...?
Vedsamlande kvinna i en av de små byarnas branta backar. 
Miljonvillor med utsikt och längs bergssidorna små byar med skjulliknande bostäder med välskötta odlingslotter. Ett sätt att dryga ut fisket för öns kinesiska befolkning.

Blanka cd skrämmer fåglarna. 


Avslutningsvis till det här med den lila färgen som möter överallt på Lamma, i naturen, på väggar och reklamskyltar....

Lila blomma för dagen...
...maffiga bourganvilla i lila...
...lila gris...


...vart tog han klädd i lila vägen?...
...å så lila skylt för en kall honungsöl innan färjan tuffar tillbaka till skyskrapornas värld. 
PS 
Mer om folk, fä och design i Hongkong i kommande bildsvep här i bloggen - stay tuned!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar