lördag 2 maj 2015

Inredningsinspiration

Omslag från House Beautiful augusti 1991
Den som spar, hon har...

I tider när tillvaron syns kretsa kring platta skärmar är det rätt trevligt att bli påmind om den evigt härliga känslan av att få ett riktigt läckert inredningsmagasin i händerna. Print, ni vet...

Att sakta bläddra, sida för sida. Mötas av coola, sköna och inspirerande bilder och matchande textrader - fria från köpbudskap.

Att läsa genomarbetade, faktabaserade och personligt skrivna texter av professionella skribenter som lyfter en kreativ idé och baserat på kunskaper, research och driv berättar för sin målgrupp, sina läsare...

Vintageköp på väg att hitta hem...
Inget digitalt mood-board, oändliga Pinterestströmmar, bloggares aningslösa textreklam eller de alla raskt ihopsmackade gratismagasinen ersätter någonsin det genuina och geniala journalistiska tidningsmakeriet.

Länge var amerikanska inredningsmagasinet House Beautiful min stora favorit. Varje nummer var till brädden fyllt med kvalitativ inspiration. Så jag rev ut mina favoritreportage...

Möblerat med omklädda fåtöljer och vintageprylar.
Det här reportaget kring vintagemöbler var infört i House Beautiful i augustinumret 1991 och var också tidningens omslagsjobb med den omklädda, bulliga soffan.

Texten var lång och berättade om var och när möblerna inhandlats, deras historia och hur de skulle kunna få ny funktion i modern inredning.

En faktabaserad och kul text som fick ta plats mellan bildsidorna.

Lösa överdrag i grå kraftig kanvas och tavlor omlott på konsolhyllan. 
Reportaget i House Beautiful är bara ett av många, många härliga tidningssidor jag bläddrat igenom i helgen.

Samlade i svarta blanka förvaringslådor ligger en inspirationsskatt som jag ofta återvänder till inför nya renoveringsprojekt eller för att kolla igenom tips och kreativa idéer.

Märkligt är också att upptäcka hur tidlösa verkligt bra bilder och texter är.

Bortse bara från omslagsbildens mönstrade lapptäckssoffa och hemmets brist på grå väggar...

Arrangera blomster i olika keramiska vaser och glas, lika moderiktigt i dag som för tjugofyra år sedan..!

Inte dumt med färg och mönster!
"Mamma, har du några inredningstidningar jag kan kolla i..?"

Jag lassar upp ett gäng inredningsmagasin och familjens unga vuxna sitter runt köksbordet och bläddar, diskuterar idéer och river ut sidor.

För precis som jag söker de kreativ inspiration - på blanka magasinssidor!

Själv fyller jag min skissbok med nya idéer och superlånga to-do listor inför sommarens renoveringsprojekt.

Ett är jag redan igång med...

Flyttbar och flexibel och på väg till ett ungt hem...
Skåpet köptes på Blocket för femtio kronor och har stått i garaget fyllt med hockeytröjor.

Nu är det dags för en uppgradering! Forts följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar