fredag 6 december 2013

Elliott Erwitt 100+1

En fotografins nestor ställer ut på Fotografiska i Stockholm.

"I like dogs..." 

Elliot Erwitt har fotograferat i snart 65 år. Under sitt långa fotografliv har denne 85-åring verkat som uppdragsfotograf, reklamfotograf, porträttfotograf - men parallellt alltid tagit sina egna, personliga bilder.

Eller som denne nestor i fotografi själv uttrycker saken:

– Jag är en kommersiell fotograf som har en hobby. Min hobby är fotografi. Då jobbar jag för mig själv och då föredrar jag svartvitt. "

Det är också ett urval svartvita verk som nu visas i en stor utställning på Fotografiska i Stockholm. Urvalet har Erwitt själv gjort och det är en fantastisk samling fotografier från 40-talet och fram till 2001.

Bilderna är både allvarliga, oväntade, absurda och humoristiska och ja, det finns bilder på hundar...

– Jag tycker om hundar. De skäller på samma språk, har inget emot att bli fotograferade och ber inte om några kopior, säger Erwitt.

Hans mest berömda hundbild kom till i ett kommersiellt sammanhang i ett uppdrag för ett skoföretag.

Bilden hänger på Fotografiskas vägg  och visar en liten chihuahua, ett par kvinnostövlar och så benen på en stor Grand Danois...

Ett ikoniskt foto av Elliott Erwitt. 

Men det finns fler hundar i utställningen...

Sådan matte, sådan hund fångad av Elliott Erwitt. 
... som de här. Bilden är märkligt tidlös. Endast mobiltelefonen bredvid matte själv låter oss ana att motivet inte fanns framför Erwitt för sådär fyrtio år sedan.

De flesta fotografierna är inte stajlade, utan ögonblick som Elliott Erwitt med en genialisk känsla för det visuella fångat just i sekunden.

- Jag tror mitt sätt att se verkligheten är detsamma som när jag en gång började fotografera. Då var jag 16 år och foto och film blev mitt liv. Jag har haft ett långt och bra fotografliv med många uppdrag och böcker.

Elliott Erwitt har fotograferat kända personer, reportage, reklam och till dags dato producerat cirka 45 böcker.  Snart far han till Scotland för att arbeta med ännu en, sponsrad av ett whiskyföretag.

I boken Personal Best har Erwitt samlat sina egna favoriter, drygt 500 bilder som alla bär sin historia. 


Marilyn Monroe i Elliott Erwitts ögonblick. 

Själv är Elliott Erwitt en legend som sent i livet fortfarande är nyfiken, intresserad och full av humor och charm.  På gårdagens pressträff fick han frågan om när i karriären han tagit sina bästa bilder. Efter lite funderande kommer han fram till att det var 60-talet.

– Det var mitt mest produktiva decennium. De tidiga bilderna är de bästa, de visar riktningen och sedan går man bara vidare och hoppas på tur..!


Vackert dis över den stora staden fångat i stunden av Elliott Erwitt. 
Utställningen Elliott Erwitt 100+1 öppnar i dag 6 december och pågår fram till 2 mars nästa år på Fotografiska - missa inte!

                                     fotografiska.eu

Personal Best heter boken där Elliot Erwitt gör ett personligt urval av sina verk.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar