onsdag 23 oktober 2019

Preview Christmasworld

Ja, jag flyger. 
Blue Christmas!

Far över vattnen till Helsingfors, högt upp i blå skyar med vita molntussar som stråk av popcorn i den klara luften. 

Är på väg till presskonferens och mediainformation inför trippelmässorna Christmas-, Creative- och Paper- med det gemensamma namnet World. 

Worldmässorna arrangeras av Messe Frankfurt i slutet av januari och är fackmässor för inköp av konsumentprodukter inom utmejslade varugrupper; enkelt uttryckt Jul, DIY och Papper/Kontor. 

Det handlar om dekoration och produkter som skapar merförsäljning i breda återförsäljarled. Allt från direkta presentbutiker, till specialaffärer, varuhus och kedjor.    

Vackra höstfärger på bär och svampar hos handlarna på Salutorget i Helsingfors.  
Hinner med en snabb promenad ner till Salutorget i Södra hamnen i slutet på Esplanadparken. I fonden den vackra vita domkyrkan med sina gröna kupoler. 

Helsingfors känns både hemma och exotiskt, ett resmål som alltid är aktuellt. Här finns designbutikerna, museerna, maten och miljöerna som alltid är spännande och härliga. 

Kantarellit heter kantareller på finska.
 Mediakollegor och mässans representanter samlas på Kappeli, ytterligare en tung turistmagnet i Helsingfors. 

Den anrika restaurangen slog upp portarna redan 1867 och är en ikon med sin träkupol, de små privata logerna, glasverandor och paviljonger. 

Kapellet blev ungefär som 1900-talets restauranger runt Kungsträdgården i Stockholm, tillhåll för konstnärer och poeter. 

I dag är Kapellet ett måste för många turister på Helsinki-besök och en populär restaurang för firande - och konferenssällskap.  
Tung krona i likaledes tung Helsingfors-ikon. 
Fisk på menyn i Kappellet. 
Ett extra plus på pressresan var besöket hos företaget Weiste strax utanför Helsingfors. Famijeföretaget grundades redan 1924 och omsätter 5 miljoner euro på runt 2 700 produkter i ett brett sortiment. 

Tyngdpunkten ligger på juldekorationer, egenproducerade i två fabriker med 40-talet anställda. 70 procent av tillverkningen går på export och här är huvudmarknaderna Frankrike, Ryssland och Storbritannien. 

Storyn är helt härlig. Kalle Weiste drev på 1920-talet en pappersbutik i Helsingfors. Han köpte en gång in ett parti julstjärnor av modell att sätta i toppen på granen. 

Succén var omedelbar. Dekorationer av den typen fanns överhuvudtaget inte på finska marknaden och den först julen hade alla stjärnor utom en sålts. 

Weiste började sin företagsresa, startade produktion av stjärnor och julkulor, men inte förrän 1940 öppnade företaget för export till Sverige. 

Add caption
Weiste ställde för första gången ut på Frankfurtmässan 1996 och är idag en av de stora, viktiga och återkommande företagen på Christmasworld. 

Fortfarande är toppstjärnor en storsäljande produkt, vid sidan av senare års absoluta favoriter; kulkulor i blått respektive rosa med texten Baby´s First Christmas. 

Stilpoliser och formfantaster må rynka på näsan. Men faktum är att det som får hjulen att rulla och skandinaviska familjeföretag som Weiste att överleva med inhemsk produktion är inte snofsiga designade dyrbarheter, utan just breda presentprodukter. 

Kulor i blått skapar julens mode hos finska Weiste.
Kanske spelar det roll för företagets renommé och succé att de hör hemma i norr, tror Johanna Weiste som guidar runt i fabrikens showroom. 

- Vi har en tradition av snö, kyla och ligger nära Nordpolen som många förknippar med Jultomten och hans renar, säger Johanna. 

Renar möter också på rader av blå julkulor, blått är en aktuell modefärg inom juldekorationer; inte enbart kulor utan tjocka girlanger beströdda med silverstjärnor. 

Silver är en annan julfärg, riktigt stiligt på toppstjärnor, kulor och girlanger. För den som inte kör ett klassiskt julrace såklart; här finns ju vita snöstjärnekulor, gröna kvistar och röda bär. 

Häng med på ett litet smakprov ut finska Weistes jul..!
Klassik kula med rimfrost, granris, röda bär och band. 

Eller varför inte satsa på en gullig liten bambi i frostig glaskula dekorerad med snöre och bruna kottar. 
Det där med ekollon, är de inte dörrstopp hos Svenskt Tenn så är de julkulor med liten figur att hänga i julgranen i producenten Weistes julkollektion. 
Favorit i silver, stiligt! 

Stämpelkort i fabrikens entré, nya kort till vänster. Men visst är det alldeles underbart...

...att den gamla korthållaren får sitta kvar med sina coola sepiafärgade siffror. Grafisk delight! 

Dekorationstillverkaren Weiste öppnade 2017 en butik i den villa som tidigare var företagets fabrik och kontor. Weiste Wanha Villa heter butiken som har öppet för allmänheten som vill handlar dekorationer året om. 
Villans kakelugnar, strama i formen och med glaserade kakelplattor och gjutjärnsluckor är helt underbara - och så coola!

Mer inspiration hittar vi i sekelskiftesvillans yttre. Kika på den här fasaden med stående träspont och liggande panel, målat i väg avvägda kulörer. Så fint! 
Mässdax!

Christmasworld arrangeras 24-28 januari 2020. Runt 1 080 utställare från 45 länder presenterar sina nya kollektioner inom juldekoration. 

Creativeworld & Paperworld med utställare inom DIY respektive papper/kontor startar en dag senare med mässdatum 25-28 januari 2020.


Kika på respektive mässas hemsida för mer info:

christmasworld.messefrankfurt.com
creativeworld.messefrankfurt.com
paperworld.messefrankfurt.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar