lördag 19 oktober 2019

Prerafaeliterna & Norden

Porträtt målat av Edward Burne-Jones, verksam under senare delen av 180-talet och med i den prerefaelitiska konstkretsen. En av många fantastiska målningar i Waldemarsuddes stora höstutställning kring konstnären, prerafaeliterna och rörelsens påverkan i Norden. Missa den inte!
Utställningsrace!

Snabbt var vi rejält inne i höstsäsongen, färggranna löv virvlar i den milda oktobervinden och Stockholms museum bjuder in till ett minst lika färgstarkt skådespel. 

Så mycket spännande, vackert, intressant, inspirerande och upplysande på huvudstadens museer denna höst!

Som en gemensam nämnare för flertalet utställningar finns, förutom konstnärlig verkshöjd och färgprakt, en stor dos andlighet. 

Kanske det sistnämnda något som eftersöks av samtiden när världen brinner i bilder på våra skärmar. 

Sammanhangen finns för den som så söker. Kunskap går att tanka in i de alldeles utmärkt kurerade utställningarna, där många är satta på pränt i riktiga praktverk.

Målning Sapfo av Julius Kronberg 1913 med referenser till prerafealitisk bildkonst.
Vi startar visningsracet på Waldemarsudde med den stora utställningen kring brittiske konstnären Edward Burne-Jones. 

Burne-Jones var framträdande i den prerafaelitiska konstriktningen. En multikonstnär som målade, tecknade, arbetade med grafik och textil, mosaik och glaserad lera. 

Han ingick i Arts & Crafts-rörelsen och hade även nära samarbete med William Morris, som inspirerat så många svenska konstnärer i det sena 1800-talet och tidigt 1900-tal.  

Bakom Waldemarsuddes museichef Karin Sidén syns Edward Burne-Jones praktverk Love and the Pilgrim, inlånad till den svenska utställningen från Tate i London. 

I museets vackra salar möter såväl skarpa porträtt, som monumentala verk, textila vävar och skisser. 

Verken rymmer mytiska, symboliska, fantasifulla och religiösa övertoner, det är drömskt och stundtals hotfullt likt mycket i det italienska renässansmåleriet. 

Över 50 verk av Burne-Jones visas i den stora utställningen samt inlån av objekt ur den svenska Arts & Crafs-rörelsen. 
Ständig Vandring, en gobeläng på bomullsvarp, skapad 1905 av Frida Hansen, ett exempel i utställningen på hur Burne-Jones konstnärsskap påverkade den svenska konstnärer.
     
Detalj ur gobelängen Ständig Vandring där formspråk och färger hämtat inspiration ur den brittiska Arts & Crafs-rörelsen. 

Detalj ur gobelängen Ständig vandring av Frida Hansen, skapad redan 1905. 
King Cophetua and the Beggar Maid, verk av Burne-Jones 1862, med tydlig inspiration från det italienska renässansmåleriet. 
Kakelplattor med motiv King Arthur and Queen Guinevere, målad tidigt 1860-tal av Edward Burne-Jones för Morris Marshall Faulkner & Co 
Inlån av keramik av William De Morgan och textilprover från Liberty & Co som speglar det tidiga 1900-talets artistiska hantverksrörelse. 
Även fotografi tog intryck av prerefaelitiska drömska strömningar, tydligt i Julia Margaret Camerons porträtt från slutet av 1800-talet. The passion flower at the Gate heter bilden som daterar sig från 1870. 

Här ytterligare ett exempel på Julia Margaret Camerons fotografi. Som en drömsk målning! The Angel at the Tomb heter fotot från 1870.
Hantverket och färgerna, så fantastiskt fint! Detalj ur gobelängen The Adoration of the Magi från 1894. Verk av Edward Burne-Jones & William Morris i ull och silke på bomullsvarp. 
Drottningen drömmer, verk av Eilif Peterssen inspirerad av den prerefaelitiska konströrelsen som Edward-Burne Jones var en sen anhängare av.  
Enastående måleri i stora verk på väggarna i Waldermarsuddes stora salar, här nordiska konstnärer i utställningen Edward Burne-Jones - Prerefaeliterna och Norden. 
PS Utställningen med Edward Burne-Jones och de nordiska influenserna pågår till och med 26 januari 2020.

Mer från utställnings- och designhösten i kommande inlägg - stay tuned! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar