fredag 14 december 2018

Preview Ambiente 2019

I februari fylls mässhallarna i Frankfurt när ledande Ambiente öppnar portarna. I gigantiska hall 3 med sitt välvda tak exponeras produktområdet Kitchen. 
Mässgigant i Frankfurt!

Den 8 februari nästa år slår fackmässan Ambiente upp sina portar och välkomnar runt 4 370 utställande företag att ta de stora mässhallarna i besittning. 

Ambiente räknas till världens ledande mässa inom konsumentvaror, med en unik bredd i utbudet. Här finns egentligen allt inom Det dukade bordet (matlagning, porslin, textilier, hushållsprylar) Present & Dekoration (ljus, pynt, prylar, papper, objekt, keramik)men även en del smycken, modeaccessoarer och inredning. 

Ett utbud på The Show som mässan kallas internationellt som kräver planering och en taktisk plan för alla, oavsett om uppdraget är inköp för butik/varuhus, trendspaning, pressbevakning, butiksexponering, marknadsstrategier och mycket annat. 

Runt 134 600 besökare från 168 länder tar sig till Ambiente med individuella önskemål och förväntningar på goda affärer, kontakter och inspiration. 


Avdelningen Dining samlar utställare som exempelvis franska La Creuset, som i fjol på årets mässa introducerade en fin lavendelfärgad nyans i kollektionen. 
Messe Frankfurt har under senare år genomfört stora förändringar, byggt om, byggt till en ny mässhall och sett över och förändrat ett flertag koncept kring mässutbudet. 


På mässan i februari blir det premiär för nya Kitchen Houseware Express, en direktbuss som tar besökare mellan den nya Hall 12 med utställare inom Houseware & Storage och Hall 3 som samlar företag inom produktgrupp Kitchen. 
För att underlätta för inköpare med kort om tid finns i februari en särskild transport Kitchen Houseware Express som tar besökare mellan  hallarna med utställare inom hushållsartiklar och förvaring samt kök. En smart tidsbesparande service. 

Dessutom kommer besökare att kunna gå mellan uställningshallarna under tak på Via Mobile, den överliggande korridoren, och slipper gå ut ur mässhallarna.  


Ambiente erbjuder föreläsningar och utställningar kring interaktiv shopping, butiksexponering och framtida köpvanor i sektioner som Point of Experience, Wall of Emotions och Thinking Hub. 
I fjol infördes servicen Business Matchmaking Program, ett digitalt sambandssystem som underlättar kontaktskapande mellan besökare och utställare. Producenter och återförsäljare kan spara ner egna sökningar i en webbportal som i programmet automatiskt kopplar ihop intressenter. 

Ett sätt att mötas digitalt redan innan Ambientes portar öppnat helt enkelt. Information om denna service och andra möjligheter att söka utställare och produkter finns på ambiente.messefrankfurt.com


Ambiente samlar cirka 4 370 utställande företag, ett av danska varumärket House Doctor. 
 Nya designer, företag och formtalanger har också sin särskilda exponering på Ambiente - besök som för oss i media är extra roligt. Här möter vi innovativa företag och formstudenter som handplockats via olika talangprogram och erbjuds att ställa ut på mässan. 

Interior Design Hall 8.0 presenterar exempelvis 24 formgivare med hantverk och produkter i begränsade serier samt mönster som är klara att sätta i produktion. 

Nystartade företag kan erbjudas plats i avdelning Next Young & Trendy på mässan. 
Flertalet unga formgivare väger in den globala masskonsumtionen i sin designgärning, ett viktigt inslag i ett mässkoncept som bygger just på globala konsumtionsmönster och ständigt väcker den berättigade frågan: Behöver världen fler prylar?

Den påverkan masskonsumtion, överproduktion, brist på återvinning och miljöhänsyn har på klimatet blir alltmer centralt för oss alla, på individnivå och inom alla led i design, tillverkning och försäljning. 

Här fyller en mässgigant som Ambiente en viktig funktion genom att lyfta fram innovativ formgivning, nya material, analyser av förändrade konsumtionsmönster och nya köpvanor. 

En besök i avdelningen Talents är spännande, här presenteras innovativ formgivning av unga designers som jobbar kring kring hållbarhet och återvinning, hantverksmässiga produkter och nya, smarta material.
Förhandsrapporterna kring utfallet av den svenska julhandeln 2018 talar om tomma butiker och ökade internetförsäljning. Årets julklapp är något begagnat, kronprinsessor och ministrar återvinner och återbrukar sina Nobelklänningar. 

Downsizing - att växla ner och handla mindre, väga varje inköp och välja mer fokuserat vad man köper, oavsett om det är mat, kläder eller prylar - är på modet. 

Alldeles utmärkt, viktigt och välkommet och helt avgörande för klimatet och i sin förlängning - vår och planetens överlevnad. 
Trendrådet på Ambiente vaskar fram riktningar som guide och inspiration för inköpare och mässbesökare. Här en mix av form och färg under rubriken Joyfilled Ambience.

Det vilar ett tungt ansvar på producenter som pressar priser, nyttjar tillverkning i utvecklingsländer utan att ge tillbaka i form av en plan för hållbarhet, sopsortering, återvinning i lokalsamhället. 

Genom att väga inköpen, undersöka produktionsförhållanden, säkra kvalitet och material - innan orderblocket fylls i - kan inköpare verka för bättre varor i butikerna och sätta press på tillverkarna. 

Det blir en win-win situation som i slutändan gagnar alla. Inte minst mässarrangören som säkrar Ambiente som den absoluta arenan för konstruktiva, spännande och intressant möten där kvalitet, klimat och konsumenter står i fokus.

Trendtema Tasteful Residence adderar varma toner och runda former med en släng av urban ambition. 

Ambiente arrangeras 8- 12 februari 2019 i Frankfurt. Bloggen är på plats för mässrapporter och trendspaning, såklart! 

Men innan dess blir det designfest på hemmaplan när Stockholm Furniture & Light Fair kickar igång den 5 februari. Stay tuned!

                   Väl mött i mässvimlet 2019!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar