|
Skådespelaren Philip Seymour Hoffman var trött den dag han skulle porträtteras. Det skarpa ljuset irriterade ögonen, så Martin Schoeller bad honom blunda några ögonblick. När vi möter verket i Fotografiskas utställning har det tragiskt nog fått ytterligare en gripande dimension. |
"It´s all about the eyes..."
Visserligen var det inget som sades under presskonferensen, men fascinerande nog är det alla fokuserade och orädda ögon som som bokstavligen hamnar i blickfånget i Fotografiska nya utställning
Close up med verk av New York-baserade fotografen
Martin Schoeller.
Skarp ljussättning skapar en enorm detaljskärpa i porträtten av kända och okända personer som alla ser rakt in i Martin Schoellers lins.
Ljuset lyfter fram porer, rynkor, hud och hår, ojämn make-up och skäggstrån i porträtten som är totalt oretuscherade. Fascinerande, skickligt och väldigt coolt!
|
Avväpnande och intressant berättade fotografen Martin Schoeller vid pressvisningen om sin fotografiska gärning och verken som presenteras i Fotografiska stora utställning. |
Martin Schoeller berättar vänligt och avväpnande opretentiöst på pressträffen om sina verk och sin metod att skapa bilderna på kort tid. Endast cirka en kvart står porträttpersonen framför kameran.
Det är snudd på ögonblicksverk och skapar också en omedelbarhet i uttrycket, där just en koncentrerad blick mot betraktaren löper som en röd tråd i utställningens porträtt.
|
En porträttserie av kvinnliga bodybuilders med steroiddeformerade kroppar, en av kvinnorna är idag avliden. |
Martin Schoeller är född i München och bor och verkar i dag i New York. Han har varit assistent till
Annie Liebovitz och arbetar i dag bland annat för
Rolling Stone och
The New Yorker.
Men allra bäst tycker han om att se sina fotografiska verk just som de visas på Fotografiska, samlade och utan tidskriftssammanhang, berättar Schoeller på presskonferensen.
|
Kontaktkopior exemplifierar det fotografiska hantverket i Martin Schoellers verk som visas i utställningen Close up på Fotografiska i Stockholm. |
På en av utställningsväggarna möter en samling kontaktkopior och visar på Martin Schoellers arbetsmetod med film, framkallning och kopiering. Konsekvent använder han samma manér med avstånd och ljussättning för att skapa de skarpa och avskalade porträtten.
Starka närbilder där kända politiker och skådespelare blickar ut mot betraktaren sida vid sida med okända, marginaliserade personer. En sort demokratisering av det fotografiska porträttet har sagts om Martin Schoellers fotografiska manér....
|
Blicken stadigt... |
|
...fäst och fokuserad... |
|
...rakt fram och in i... |
|
... linsen på Martin Schoellers kamera! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar