onsdag 28 maj 2014

Loll´s ecostyle

Adirondackstolar i återanvänd plast, design Greg Benson och Jeff Taly för amerikanska Loll Designs

Från skejtboard till utemöbler

Bakom nyhetsnotiser i designvärlden finns alltid en historia att berätta. Spännande och intressanta fakta om formspråk och material, snilleblixtar och visioner, entreprenörskap och produktion.

Storytelling är också väletablerat inom dagens PR- och marknadsföring. Att nå ut och skapa intresse kring exempelvis en ny soffa, lampa eller ett bord via lite skojig och citatvänlig bakgrundsfakta, fixa en snackis helt enkelt.

Företagen lyckas mer eller mindre bra. Men rätt ofta tar berättelsen slut redan vid några pratminus  från formgivaren kring dennes inspiration.

Det grävs sällan längre ner i designmyllan kring material, tillverkningsprocess, transporter, företagshistorik...

Lollygagger chaise från www.lolldesigns.com

Nu seglar history marketing upp som ett tänkvärt tidens tecken. En vilja att berätta mer om företagshistorien, om visioner och ambitioner samt ansvar kring hur, var och på vilket sätt produktionen sker.

Den 2 juni uppmärksammar Stockholms Handelskammare history marketing i ett lunchseminarium  i samarbete med anrika telefonproducenten Ericsson och Centrum för Näringslivshistoria (www.chamber.se).

Transparensen kring dåliga produktionsvillkor ökar och forskare och analytiker rapporterar hur ökad kunskap och medvetenhet i konsumentgrupper leder till mer selektiva köpbeslut.

Moderna konsumenter av mat, mode och möbler vill helt enkelt veta mer!



I dagens nyhetsflöde hittar bloggen ett exempel på just history marketing...

Informationen kommer från amerikanska Loll Designs som tillverkar utemöbler.

Företaget har sitt ursprung i TrueRide, en byggentreprenör baserad i Minnesota specialiserad på design och tillverkning skejtboardparker.

Här är storyn...
Delarna i Loll Designs utemöbler pressas ur skivor av polythyleneplast som tidigare användes för tillverkning av delar till skejtboardparker. Materialet är som tidigare tillverkat av återvunna mjölkförpackningar. 

TrueRide grundades 1997 och byggde under en tioårsperiod över 450 skejtparker runt om i USA. Företagets grundare jobbade mer och mer för att säkra hållbara produktionsmetoder, minska spillet och söka återvinna material från parkprojekten.


Återvunnet för utelivet från amerikanska Loll Designs

För drygt tio år sedan startade dessa entreprenörer företaget Loll Designs med affärsidén att använda uttjänta skejtramper till möbelproduktion. Produktutvecklingen tog tre år innan den första utemöbeln, Loll Adirondack, började tillverkas.

Stolens delar tillverkas i samma maskiner som ramperna och materialet är återvunnet från mjölkförpackningar som pressats till massiv polythylene med hög täthet.

Lolls systerföretaget Epicurean har samma företagsrötter i TrueRide och av en papperstunn komposit från återvunna skejtramper tillverkas bland annat av skärbrädor och köksverktyg.

Systerföretaget till Loll Designs heter Epicurean och tillverkar skärbrädor av återvunnen polythylene.


Genom att fokusera på design, återvinning och smart produktion har Loll Designs och Epicurean gjort skillnad med sina USA-producerade produkter som distribueras på marknader världen över.

                                      www.lolldesigns.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar