torsdag 6 juni 2013

Design in NYC

Mesh Series från Brooklynbaserade Horgan Becket. 

Kreativ möbelform i New York 

Den 25:e upplagan av ICFFInternational Contemporary Furniture Fair, i New York blev en framgång för arrangörerna. Mässan lockade 29 600 besökare och stängde efter fyra intensiva dagar med positiv ökning på 12 procent  jämfört med tidigare år.

Bloggen var på plats och trampade mässgångarna i  Jacob Javits Center där fokus hos de utställande företagen låg på kvalitet och hantverk - och lokal produktion i New York-området. Ett spännande, tillgängligt och kreativt mässkoncept.

Brooklyn är bas för åtskilliga företag, exempelvis designstudion Horgan Becket som visade nya serien Mesh i metall och massivt trä. Företaget riktar sig till såväl hem som offentlig miljö med sin storstadsinspirerande design.

Voos Collective är en plattform för designer, arkitekter, tillverkare och konsumenter. Made here, feel good är ledord och i Voos databas finns möbler, belysning och accessoarer, formgivna och tillverkade i New York.


Voos Collective presenterade nya formgivning från New York-baserade designföretag. 
Voos har studio på Belvidere Street i Brooklyn erbjuder ett kontaktnät för inredningsarkitekter vid specialuppdrag. Men företaget vänder sig även en inredningsintresserad allmänhet som dels söker kul och kreativa prylar till hemmet samt inredningshjälp.

Fina perforerade lampskärmar i Voos Collectives mässmonter. 
Verkliga rookies i designvärlden är företaget Souda, grundat i september förra året av Luft Tanaka, Shaun Kasperbauer och Isaac Friedman-Heiman efter examen vid Parsons School of Design i New York. Trion arbetar från studion på Varet Street i Brooklyn och konceptet är en processdriven formgivning där eget arbete kombineras med komponenter från lokala hantverkare.

Namnet Souda (uttalas soh-duh) är japanska och betyder ungefär Oh, yeah, berättar Shaun Kasperbauer och presenterar entusiastiskt företagets vision och idé vid bloggens monterbesök. En sann designentreprenör.

Lampskärmar gjutna i keramik i formar skapade av läderstycken där sömmarna blir  dekorationer i ytan. Unik design från Brooklynstudion Souda.  

Kreativ trio. Fr v Luft Tanaka, Isaac Friedman-Heiman och Shaun Kasperbauer  som grundat designstudion Souda. 

Skålar och vaser med matt utsida och glaserad insida, hantverk signerat designstudion Souda. 
Created in the UK/Made in the USA står att läsa på monterväggen hos företaget Why Not Bespoke. Företaget grundades 2010 av Christopher Roy, ursprungligen från England med utflyttad till USA och i dag boende i Sarasota i Florida.

Why Not Bespoke har blivit uppmärksammat för en kreativ konceptuell formgivning av stolar, bord, pallar, sidorbord och gott hantverk i material som marmor och massivt trä. Tillverkning sker i Florida, Christopher Roy samarbetar även med lokala hantverkare, bland annat ett amishsnickeri i Iowa.


April Fools heter pallarna, tillverkade av ett amishsnickeri i Iowa. Design Christopher Roy/Why Not Bespoke. 
Även stora amerikanska möbelgiganter möter med utställningar på mässan. Ett exempel är Bernhardt, en stor global aktör med många verksamhetsgrenar inom möbeltillverkning som på mässan presenterade sig i en luftig utställning med grönt färgtema.

Bernhardt Design med spaciös monteryta. 
Inom divisionen Bernhardt Design samarbetar företaget med internationella designer, bland andra Monica Förster som formgivit stolen Vika för Bernhardt designgren.




Monica Förster har formgivit skalstolen Vika för amerikanska möbeljätten Bernhardt Design. 


På plats på ICFF är Bernhardt på andra året även sponsor för stipendiet ICFF Studio Bernhardt Design. Syftet är att lyfsta fram unga formgivare som får stöd att ta fram och presentera sina designidéer och prototyper för tillverkare och industri.

Gröna vågen i Bernhardt Designs monter. 

Betong är coolt, snyggt - och tungt. Hur gärna vi vill ha betong i vår utemiljö låter möblerna sig inte flyttas utan maskinell hjälp. Ett faktum som formentreprenören Zachary A Bitner byggt sin affärsidé på. Han är designer och grundare av  Zachary A. med tillverkning av flyttbara skulpturala bord, stolar och fåtöljer med betonglook.

Materialet är en blandning av sten, sand och fiberglas som gjuts till möbler med kompakt utseende och en yta förvillande lik betong. Möblerna är handgjorda i Chicago och funkar såklart även inomhus för den som gillar en ruff inredningsstil.


Zachary A med föredömligt enkel företagspresentation på monterväggen. 

Trompe l´oeil-effekt har de betonglika stolarna från Zachary A, tillverkade i sand, sten och fiberglas. 
Toronto i Ontario i Kanada är bas för Ridgely Studio Works Inc som nu på Manhattans möbelmässa presenterade golv, taklampor och pendlar i metall. Företaget är grundat av Zac Ridgely som efter en konstnärlig utbildning vid Emely Carr University för tolv år sedan startade sin studio.

Inriktningen är skulptur och belysning och Zac Ridgely fick tidigt inredningsuppdrag och specialbeställningar via arkitekter. Sakta med säkert har företaget växt och i dag finns serietillverkning av vissa produkter.

Nu ingår även möbler där Ridgely med säker hand kombinerar underreden i metall med bordsskivor av massivt trä vid sidan av belysning i material som krossat glas, onyx, stålnöt, spunnen aluminium.

Pendeln Spiral Nest i klarlackade färger samt metall är en succé och belönades också med utmärkelsen Editors Award på ICFF av inredningsmagasinet Interior Design Magazine.

Här några varianter på den vinnande spiralen...




Spiralen en och en och i grupp, design Ridgely Studio. 

Kopparblänk... 

... och svartlack i vinnande spiralbelysning från Ridgely Studio. 
Retroform av bästa sort presenterar OMA, Oswalds Mill Audio. Inspirerade av de megafonlika högtalare som burit ljud förr, bygger företaget i dag högkvalitativa produkter av skiffer, stål och massivt trä från skogarna i Pennsylvania.

Produkterna är handtillverkade i Oswald´s Mill i östra Pennsylvania, i en av de bäst bevarade och restaurerade så kallade huskvarnar som finns i Nordamerika. Totalt finns endast ett tiotal byggnader av det här slaget kvar överhuvudtaget, i södra Bayern och norra Schweiz.

Det var hos folk i gamla Europa som bruket att bygga samman bostäder med kvarnar för att mala säd startade på 1600-talet. När emigranterna gav sig av över Atlanten till den nya världen tog de traditionen med sig. I Pennsylvania byggde familjen Oswald ett enormt stenhus i fyra våningar, komplett med vatten rinnande genom huset för att driva kvarnhjulet - men även med sovrum, eldstäder, kök och matrum.

En liten knorr och kul usp som bloggen får sig till livs vid ett trevligt monterstopp på Manhattans möbelmässa...


Modern ljudsteknologi i vintageförpackning. 
Oswald Mills Audio är grundat av Jonathan Weiss, född i New York och utbildad ekonom och jurist. Efter några år sadlade Weiss om och började producera och regissera film. Efter ytterligare några år, då han via en filmkollega upptäckte Oswald´s Mill tog sig Weiss an det enorma projektet att renovera huskvarnen.

Här startade han också sitt nya företag Oswalds Mill Audio. Rest is history...

Några montersvep bort på ICFF ställer Skram Furniture ut. Företaget är baserat i Hillsborough i North Carolina, ett område med lång tradition inom möbeltillverkning, men som i våra dagar tappat i stort sett all produktion till låglöneländer.


Skram Furniture från North Carolina. 
Skram Furniture verkar i den nya tidens andra med lokala hantverkare och kvalitetsproduktion. Material i bord stolar, fåtöljer och hyllor är massvit trä och sten. Företaget är en del i hela trenden med att blåsa liv inte enbart i lokalt hantverk och produktion, utan även i ett socialt sammanhang, där arbetstillfällen och kunskaper lyfts fram för ortens bästa.


Metallunderrede och droppformad marmorskiva i bord hos Skram Furniture. 
Inspirerande utställningar finns också på ICFF, kul tittgodis som exempelvis montern hos Jonathan Adler, känd för sina mycket speciella inredningsaccessoarer och möbler. Adler är född nästgårds i New Jersey och lanserade sin första keramiska kollektion i början av 90-talet.

Han har förutom att verka som keramiker, formgivare och författare en karriär som inredningsexper och driver i dag egna butiker med egen design av möbler och accessoarer i omisskännlig Adlerstil.

Silvernitar på bordet och keramik signerad Jonathan Adler. 

Keramiken nedan är närmast ett signum för Jonathan Adler som bygger stora skulpturer och tja, var han inte först med uggletrenden..?

Keramiska objekt som garanterat funkar som både tittgodis och konversation. Design Jonathan Adler. 

Men hallå! Det här känns bestämt bekant...

Ikeas nya 50-talsinspirerade Stockholmskollektion på plats i New York. 
Jovisst! är det Ikea som möter mässpubliken i New York med en utställning av den alldeles nyligen uppdaterade kollektionen Stockholm 2013, möbelkedjans satsning på ett dyrare sortiment av högre kvalitet och lanserat som gott hantverk.

Bloggen har skrivit om Ikea Stockholm i tidigare inlägg och givetvis är det lika märkligt nu som vid pressvisningen på Kägelbanan i Stockholm att det ingenstans finns information om var det goda hantverket tillverkas.

Men vi ska inte gnälla, i sitt sammanhang är Ikeas Stockholm 2013 fin i form och färg.

Negative Space/Konstfack. 
Mer svenskt - på avdelningen för skolor ställer studenter på masterprogrammet i Industridesign vid  Konstfack ut projektet Negative Space. Här utforskas möjliga betydelser av negativa utrymmen och studenternas verk utsågs till School 2013 vid mässan. Grattis!

Svenska supertrion Claesson Koivisto Rune fanns representerade med  Concord Collection för spanska Capdell, med säte i Valencia. Stolarna presenterades redan vid Milanomässan i april och på New York-mässanm belönades de med ICFF Editors Awards. Grattis!

Concord armstol, design CKR för Capdell. 

Stol och barstol Concord/Capdell. 


Prisade Concord Relax, design CKR för Capdell. 
Under rubriken InsideNorway ställde ett handplockat gäng norska designföretag ut på ICFF. The Essence of Thing: New Design from Norway läser vi på monterväggen och i den lilla utställningen möter bland annat lampan Oo formgiven av Sverre Uhnger, skålar Soft Bowls i trä, design Kristine Five Melvaer och The Bunad Blanket, formgiven av Andreas Engesvik.


Oo heter lampan, formgiven av Sverre Uhnger. 

Soft Bowls är taktilt sköna, design Kristine Five Malvaer. 


Textilen The Bunad Blanket, vävd hos anrika Mandal Veveri, är inspirerad av norsk folkdräktstradition och vann Editors Award 2013 i gruppen textil. Grattis!


Belönad bonad, The Bunad Blanket, design Andreas Engesvik för Mandal Veveri. 


Konstfärdig väv från Mandal Veveri. 

Mer finns att rapportera från ICFF:s mässmontrar och designbutiker i New York.

Bloggen återkommer med fler nyheter och tips - så missa oss inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar