Marie-Louise Ekman och Gunila Axén i Paco Rabannes metallbrynjor. |
Allt förändras över tid...
1967 for fotograf Carl Johan De Geer tillsammans med dåvarande flickvännen, konstnären Marie-Louise Ekman, designern Gunila Axén samt Rebecka Tarschys, redaktör på Dagens Nyheter, till Paris för att göra ett modejobb på haute couture plagg.
De Geer & Co var övertygande om att de franska modehusen i 60-talets revolutionära tidevarv skulle vara på utdöende. Elitistiska och kapitalistiska lyxplagg hade ingen framtid - trodde man.
Gänget tog sig ner till Paris i en skraltig bil, lånade kreationer från bland andra Pierre Cardin, Nina Ricci, Paco Rabanne, Christian Dior och Yves Saint Laurent och gav sig ut i folkvimlet. Fotograferingarna skedde lite överallt och couturemodet förevigades av De Geer med en Leica.
Hur blev det då? Ja, haute couture överlevde och de stora modehusen i Paris finns kvar. Liksom Carl Johan De Geers svartvita modebilder - och tur är väl det!
För det är en alldeles underbar story som nu får nytt liv i utställningen Vi hade fel på Waldemarsudde i Stockholm. De Geers modebilder har blivit digitalt processade med fantastiskt resultat och visar inte bara vackra kläder, utan är ävent en skön dokumentation av miljöer och atmosfär i 60-talets Paris.
Carl Johan De Geer presenterar sina inramade modeverk vid pressvisningen av utställningen Vi hade fel på Waldemarsudde. |
Modefotografi högt uppe i ateljén på Waldemarsudde - missa det inte! |
Utställningen Vi hade fel öppnar sina dörrar i dag, lördagen den 16 februari och pågår fram till 28 april. I anslutning finns en kommenterande del med inlånade modeplagg; haute couture, couture och konfektion från 1960-talet.
Ypperlig fransk skrädderikonst från stora modehus visas med plagg från Katja of Sweden och Mah-Jong med kommenterande texter av designer Pär Engsheden och modejournalisten Karina Ericsson Wärn. Den senare har också medverkat tillsammans med Carl Johan De Geer i utställningens fina katalog.
1967 tyckte Carl Johan De Geer att haute coutureplaggen var förfärliga, fula och fjantig överklasskitsch. I dag har han tänkt om och berättade vid pressträfffen underhållande ödmjukt hur saker och ting kan förändras över tid...
– Då var det här bara ett tråkigt jobb, så bilderna fick ligga undanstoppade. I dag ser jag kläderna som vackra och välgjorda och faktiskt inte alls kvinnofientliga. Diors tweedkostymer med byxor är artefakter i den mänskliga historien, menar De Geer.
Marie-Louise, De Geers dåvarande flickvän. I dag chef för Dramaten. Kläderna är hennes egna och bilarna coola fransoser och någon fin liten minibritt fångade i trängseln på en parisisk 60-talsgata. |
– Jag brukade bara fästa upp mina bilder med häftstift. De kunde ramla ner och folk trampade på dem och det tyckte jag var kul. Men nu när jag ser hur de svartvita bilderna är skannade digitalt och får en helt annan skärpa och kvalitet, och visas inramade med passpartout, tycker jag det är snyggt! säger Carl Johan De Geer och skrattar.
Bloggen instämmer och uppmanar till besök på Waldemarsudde som under ledning av Karin Sidén, överintendent och museichef, visar sevärda, välgjorda och härliga utställningar.
Gunila Axén och Marie-Louise Ekman i haute couture årgång -67 från Nina Ricci. Wow! |
Här har vi modellerna skrudade i skräddat från Pierre Cardin. |
Katja of Sweden och Mah Jong regerade den progressiva modebilden i slutet på 60-talet. |
Haute Couture från Paris i Waldemarsuddes fina utställning Vi hade fel |
När utställningen Vi hade fel på Waldemarsudde stänger den 28 april och kommer sedan att gå vidare till Värmlands museum i Karlstad och Norrköpings konstmuseum.
www.waldemarsudde.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar