fredag 25 september 2015

Design på torget

Bara glasväggar skiljer Designtorgets butiksyta från Kulturhuset och storstadsmyllret ute i Sergelgången i Stockholm. 
Ny profil för svensk design

Hela 22 år har passerat sedan Designtorget öppnade upp sin första butik i Kulturhuset i Stockholm. Konceptet med handplockat design blev direkt en hit.

Nu nyöppnar Designtorget en flaggskeppsbutik på samma plats och gör med den en uppgradering av såväl  butikskoncept som affärsidé.

Enkla hyllor exponerar varor i ett butikskoncept signerat arkitektbyrån Boys Don´t Cry i samarbete med designbyrån Kurppa Hosk som även försett varumärket med en ny logotype. 

Arkitektbyrån Boys Don´t Cry och designbyrån Kurppa Hosk har samarbetat kring Designtorgets nya koncept som omfattar en ny logotype samt inredning och utformning av butikskonceptet.

Flaggskeppsbutikens stengolv och cementpelare är exempelvis en direkt anspelning till Kulturhuset och miljön på Sergels Torg utanför de glasade väggarna.

Kubformatet går igen i träställningarna i butikens utställningar som även fungerar som tittskåp för nya designers och, i framtiden, även elever vid designskolor - allt enligt Designtorgets mission att vara en inkubator för ny svensk formgivning. 
Det är på inget sätt revolutionerande, snarare ett rätt enkelt, men trevligt kundvänligt koncept, där produkter exponeras väl synligt på hyllor och i utställningar som inramas av kubistiska ställningar.

Träställningar på upphöjda podier fungerar även som exponering av enskilda formgivare och deras design.

Premiärdagen fanns exempelvis produkter från Stålverket (Anna Karlsson och Mathilda Nord), Simon Key Bertman, Karin Ohlsson och Malin Berglund i egna utställningar.
Välbesökt pressfrukost arrangerad av Grand Relations.  
Visionen för det uppdaterade Designtorget är att fungera som en inkubator för ny svensk form. Varumärket ska vara en plattform för unga formgivare och även ha möjlighet att exponera elever vid designskolorna.

Något i påsen för alla designintresserade som hittar stort och smått  i Designtorgets nya flaggskeppsbutik invid Kulturhuset i Stockholm. 
Konceptet kommer i sin uppdaterade form att implementeras även i övriga butiker och fortsättningsvis att locka sin publik. En styrka är att det hos Designtorget finns något för alla, stort och smått, prisvärt och lite dyrare.

Kul prylar med en svensk designknorr helt enkelt. Och det räcker ju långt i den kommersiella karusellen...

                                           designtorget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar