tisdag 25 augusti 2015

Mer från Formex montrar

Mönster Körsbärsträdgården, design Marianne Westman för Almedahls. En verklig 50-tals goding!
Ögats slitage & tidens tand

Formexmässans höstupplaga har klingat av. Runt 850 utställare har packat ihop sina montrar och ungefär lika många mediarepresentanter har besökt mässan, plåtat, instagrammat, bloggat, rapporterat och packat ner pressmaterial och presenter i välfyllda goodiebags.

Snart kommer mässans egen slutrapportering, ska vi gissa att alla siffror pekar uppåt som vanligt :-)

Här mer retrohållbarhet i Almedahls Formexmonter. Körsbärsträdgården i rött, mönster Perssons kryddskåp, design Astrid Sampe och lanserat på utställningen H55 i Helsingborg. Mönster Snapp och Pricktyg, design Inga-Lill Westman, Marianne Westmans syster. 
Formex är ett designevent som, oavsett hur rekordstort mediauppbådet än må vara, är en inköpsmässa.

Utställare möter sina kunder, inköpare från butiker och varuhus som ska välja och sortera produkterna som först i nästa led möter marknaden -  en alltmer inredningsroad allmänhet.

Vid pressfrukosten fick en medlem ur design- och arkitektduon CKR helt ogenerat göra reklam för den accessoarkollektion som gruppen lanserat. De ställde inte ut på mäsan i egen monter, däremot fanns prylar med i en av mässans trendutställningar. Inte särskilt snyggt av mässarrangören. Inte heller var det särskilt trevligt att höra denne designer dissa alla andra marschallhållare än designtrions egen. Tja. smaken är ju delad och själv måste jag nog framhålla Mia Cullins härliga hållare på stolt stjälk som betydligt snyggare, roligare, härligare och mer av en höjdare än designtrions trist svarta och tämligen oansenliga variant. 
Hallå där! invänder möjligen någon vän av ordning. Mässan är ju en plattform för nya formgivare, de som kommer direkt från designutbildningen och nu vill visa upp sina formvisioner.

Ja, och just avdelningen för unga designer är en tillgång och en showstopper i det vanliga mässracet. Att se innovationer i form, material, uttryck. Såklart jättekul och spännande...

Linum inleder samarbete med Kasthall kring kvalitetsmattor. Här är mattan Brooklyn i ull/linne, design Karin Ward. En matta som kommer att tåla såväl ögats slitage som tidens tand...

Men - ingen av dessa unga, nyutexaminerade formgivare betraktar ju sin verksamhet som en hobby.

Givetvis vill de bli upptäckta, få en producent, se sina prylar i produktion, få en inkomst! De vill tjäna sitt uppehälle precis som producenterna och butiksägarna.

Så när mediarepresentanter och trendspanare fnyser över få nyheter, är det till att se mässmontrarnas enorma utbud med betydligt snävare blick än alla de som faktiskt står för fiolerna...
Stig Jonsson, grundare av Chhatwal & Jonsson och stylist Lena Widenfelt lägger sista handen vid utställningen på Formex. 
Producenter som satsat på dyrbar produktutveckling och riskerar att tillverka en vara som inte når ut på marknaden.

Butiker som riskerar en dålig investering, lägre bruttovinst och förlust om inköpen av de coola prylarna slår fel.

Mot den bakgrunden vore det alldeles utmärkt om inredningsmedia och dess bloggande svans grävde lite djupare i branschfrågor och lärde mer om villkoren kring produktutveckling, tillverkning och försäljning.

Grafiska mönster och brända toner i höstens utbud från Chhatwal & Jonsson.

I vår digitala värld flashar nyhetsflödet allt snabbare. Bloggande inredningsstylister lägger ut pressbilder, klipper och klistrar företagens marknadsföringsbudskap snabbare än företagens PR-byråerna hinner blinka.

Yta och inspiration, men vad mer - egentligen..?

Säkra ränder på Pappelinas vävda trasmattor i plast.

Vintagevågen har lyft design- och kvalitetsbegrepp till ny medvetenhet. Den stilblandande inredningsmodet skapar nya kommersiella nischer.

"En medveten blandning av nytt och gammalt, handplockade designfavoriter och sköna loppisfynd" som det brukar det stå i inredningsreportagen.

Företag letar i arkiven, producerar och nylanserar formgivning från förr. Designikoner från 50-talet säljer som smör i solsken - hållbara i kvalitet och form.

Uppdukat med långbord och inspiration  i Västergårdens gröna trädgård på Formex.  
Tidens tand och ögats slitage...

Det som skiljer tidigare decenniers inredningsmode från våra dagars prylflöde är att förr fanns resurser och tid på ett helt annat sätt än i dag.

Det fick helt enkelt både kosta och det fick ta tid att ta fram nya produkter; mönster, möbler, textilier, keramik, porslin, glas, dekorationer...

Efter kriget satsades stort med statliga medel för att bygga upp hantverks- och möbelindustri i Sverige.

Producenter inledde fruktbara designsamarbeten, formgivare anställdes som kreativa ledare på glas-, porslins-, textil- och möbelföretag.

Den stora H55 utställningen kring husbyggande och hem i Helsingborg blev stilbildande och satte avtryck som lever kvar i våra dagar.

Rustik medelhavsmiljö lockar in på Västergårdens plankgolv. 

Säkert är det också just tiden, kraften och den medvetna arkitekt- och designsatsningen som är nyckeln till att dåtidens produkterna fick den kvalitativa kraft som gör att de efterfrågas, upptäcks och uppskattas av vår samtid.

Men hur mycket av allt som tillverkas och köps in i dag kommer att leva vidare till en ny generation? Kommer Ikeas förhandshaussade designkollektion Sinnerlig att sätta ett liknande samtida avtryck?

Kommer produkterna som lämnar fabrikerna, lanseras på mässor, bloggas ut och omskrivs att tåla ett faktiskt slitage?

Är material och tillverkning, funktion och formgivning så kvalitativt bra att det tål tidens tand och ögats slitage? Svara på det den som kan...

Trängsel i Ernsts stora mässmonter.
Mode är mode och såklart kommer riktningar och formspråk tillbaka i inredningsmodet precis som när det gäller kläder.

Om det bra får gå tillräckligt lång tid, några decennier sådär, så kan man låta sig inspireras av forna formspråk.

På Milanomässan i april började 1980-talet och Memphisgruppens design bli synlig hos flera producenter.

Snegla tillbaka och återlansera och hoppas att ögats slitage tål lite nyskapande 80-talsnostalgi.


Skrynkligt linne i grå nyanser är top of the line i bäddmodet. Kommer det att tåla ögats slitage..?
Yta och mode, inte samma sak som kvalitet, funktion och designhöjd i linjerna. Begreppet tidlös design går inte att applicera på 80-talets tokroliga inredningsprylar.

Det skandinaviska 50-talet däremot är tidlöst. Det tål att lyftas fram, med sin originaldesign och stilmässigt i vår tid där Muuto och New Nordic och &Tradition skapat framgång med modemässiga nytolkningar.


I utställningen Design Students Select,  curerad av Stefan Nilsson, visade Beckmanstalangen Elin Åström denna ljusstake med fot i tung svart metall och böljande nätmanschett. En favorit!


Svenska producenten Klong går sin egen väg. En personlig favorit med designsamarbeten som resulterar i rolig, ny formgivning, omsorg om material och en klar egen linje med produkter som håller i kvalitet.

Det är roligt att kika i Klongs mässmonter på Formex och inte för inte har företaget belönats med nutida designpris för sina produkter som gissningsvis kommer att tåla ögats slitage.

Färgstämt i utställningen hos Waterquest på Formex. Anar vi att färg är på väg tillbaka i inredningsmodet...


Efter Formex är det kommande helg dags för nästa mässa - Tendence i Frankfurt. En inköpsmässa för juldekorationer, men även en plattform för nya, unga formgivare och designtalanger.

Värt att bevaka är även undermässan Eco-style där utställare kvalar in om de kan säkra hållbar tillverkning i alla led. Från material till faktiskt produktion. 


...för såhär färgstarkt valde också framgångsrika Mateus att visa sina nyheter på Formex höstupplaga. Onekligen friskt och fräsigt i allt det annars så grånyanserade. 

Tendence har presenterats på lika olika vis i Messe Frankfurts mässhallar sedan några år. Denna upplaga kommer de utställande företagen mer att integreras i mässutbudet, vi får se hur det funkar. 

Vid fjolårets mässa samlade holländska Craftscurator hantverksmässigt tillverkade produkter i en särskild separatutställning. Denna gång kommer Craftscurator att söka nya vägar att koppla ihop tillverkare och marknad, ett grepp bloggen kommer att kika på. 

Så missa inte kommande mässrapport från Tendence!



PS Begreppet ögats slitage myntades av möbelproducenten Sven Lundh, grundare av Källemo. Han ansåg att varje ny produkt måste kunna möta just ögats slitage för att vara hållbar i sin design. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar