fredag 26 april 2013

Milano i april 2013...

Evigt mästerlig form. Lampan Fortuny, design Mariano Fortuny 1907 ursprungligen som teaterbelysning, nu uppdaterad med Led-belysning. 
Milanos retrospektiva innovation

Milanomässan stängde årets stora möbelsalong och noterade totalt drygt 324 000 besökare från över 160 länder som under intensiva mässdagar flockades under Rho Fieras böljande glastak. En framgång för I Salone som i år markerade en kraftsamling av de italienska toppföretagen.

Nu möter man samlat tuffa tider med smarta retrolanseringar, eftertänksamhet kring hantverk, material och kvalitet och med hållbarhet och brukare i sikte.

Vi har mött åsikter i viss inredningsmedia och hos trend förstå-sig-påare kring brist på nytänk i Milano. Alltför likriktat, försiktigt, tråkigt, menar man. Att designstiltje råder tycks vara ett överhängande problem, ingen vill tillverka något "sjukt ballt" i tider av recession.

Trams, säger vi.  Dessutom en okunnig och nonchalant inställning till en hel bransch, där företagsledare och entreprenörer verkar med ansvar för framtid, levnadsvillkor - och arbetstillfällen.

För den som gräver lite bättre och - framförallt - lyssnar på vad såväl designer, bransch och mässan själva kommunicerar - ser snart att aktörerna under Stockholm Furniture Fair och nu på världens designscen i Milano faktiskt speglar och länkar form och produktion till just en tuff samtid - med evolutionär innovation.

Det kanske faktiskt handlar om ett paradigmskifte och stopp för prylhets och överkonsumtion...

Så - i stället för spektakulära shower, pimpade mediaprototyper och kostsamma galenskaper möter under Milano Design Week många goda exempel på riktigt fint hantverk i genomarbetade, funktionella möbler, ny smart och eftertänksam form, samt vässade och förbättrade versioner av tidigare produkter.

Ett och annat spejsat designsamarbete bjuds också såklart hos företag som vill lyfta varumärket med en Karim Rashid, en Zaha Hadid eller en Marcel Wanders.

Men i stort tycks den internationella möbel- och inredningsbranschen ställa upp på den amerikanske formgivaren och grafikern Frank Chimeros snart bevingade slutsats:

                      "People ignore design that ignores people"

                                                                                                    Frank Chimero

I år var det åter dags för parallella belysningsmässan Euroluce och Salone Ufficio med fokus på dagens och morgondagens kontor och arbetsplatser.

Förhandsintresset för Salone Ufficio har varit stort, inte minst genom mässans satsning på utställningen Projekt: office for living av franske arkitekten Jean Nouvel.

Bloggen startar Milanorapporteringen med en nedslag i den 1 600 m2 stora utställningen som bland annat presenterade inredda kontor i industrilokaler och privata våningar samt en skön presentation av ständigt aktuell design från mästare som Mies van der Rohe, Charles och Ray Eames och Jean Prouvé.

Lika aktuella nu som för decennier sedan... för vem vill inte ha det här på kontoret?


I förgrunden sittmodul Triposto, design Gio Ponti 1967 för Tecno samt hylla Storage Unit, formgiven 1949 av Charles och Ray Eames för Herman Miller. 


Fåtölj Brno och glasbord Barcelona, ikonisk form av Mies van der Rohe 1930, tillverkare Knoll för kontor i Seagram Building i New York.   


Sittplats Sella, formgiven på 1950-talet av Achille Castiglione, då tänkt att placera invid telefonautomaterna i hyreshusens korridorer. Nu dyker Sella upp med rosa, pulverlackad stativ som praktisk sittplats för mobilprat i det moderna kontoret. 

Skrivbord Standard BS och stol Metropole no 305, design Jean Prouvé 1943-1950.  
Några rullband bort från Nouvels utställning, i designhall 20 på mässan, dyker Jean Prouvés fina form från förr upp igen. Utställningen i producenten Vitras monter visar företagets samarbete med holländska designern Hella Jongerius som uppdaterat Prouvés möbler i nya färgnyanser.

Uppdaterad Prouvéform i nya kulörer hos Vitra i Milano 2013. 
Ett industrimagasin som piggt, kreativt kontorslandskap gestaltas av Jean Nouvel med korrugerad plast, glada accentfärger och flexibilitet i inredningen.

Hallå i magasinet!


Glasvägg mot konan, visst har vi sett det förr... 


... men inte med  böljande vågliknande glas. Kul!


"Om 30, 40 år kommer vi att förvånas över hur otrivsamma dagens arbetsplatser är. Trots att vi tillbringar lika mycket tid på jobbet som hemma är de flesta kontor standardiserade och närmast groteskt klonade, utan minsta känsla av glädje eller trivsel, " menade Jean Nouvel från skrivbordets dataskärm. 
Några av de mysigaste kontorsmiljöerna var - inte så förvånande kanske - inrymda i en gammal våning med högt i tak, kök och badrum och dubbeldörrar med speglar mellan rummen.

Här föreslogs en sparsmakad inredning i vitt, vitt, vitt...

Snyggt och vitt och design på hemmakontoret. 


Vem behöver skåp, pärmar, papper och pennor när man har en liten lap-top och en lampa...
Nedan: Det traditionella kontorslandskapet hade delats upp och avskärmats med kubistisk förvaring och skrivbord i accentfärger samt designklassikern Panton Chair, i produktion hos Vitra.

Pantonsits för besökaren.  
Rosa är Karim Rashids egen kulöraccent och följdaktligen lanseras skrivbordet Hook för Newform i just denna  favvofärg.
Fixstjärnan Karim Rashids blingade skrivbord Hook för Newform. 
Kontoret i modern, samtida tappning mötte även off-show i holländska Proofflabs utställning i Superstudio Piú i Zona Tortuna (nedan).

Bås för egna tankar och samtal, på kontoret eller i offentlig miljö visade Proofflab. 

Proofflab presenterade sin kollektion med lounge- och mötesmöbler och förvaring, framtagna helt i linje med våra mobila och trådlösa arbetsplatser och offentlig miljö.

Presentationen var en av designveckans snyggaste med fint färgsynkade produkter i en smart utformad utställning.


Loungemöbler i lite tillyxade former och mjuka material visade contractproffsen Proofflab i Zona Tortuna. 

Den blå legokuben (nedan) ligger på kontorets entresolplan och innehåller ett litet mötesrum. Under syns arbetsplatser och ett smart förvaringssystem med låga hyllor i en metallställning, kul tänkt för det kreativa kontoret av holländska Proofflab.

Kreativt kojbygge!
Så avslutningsvis, ett litet svep från Milanomässans designhallar och utställningar med nyheter från ledande formgivare. Smarta, flexibla möbler som faktiskt passar lika bra hemma som på kontoret.

Eller hemma på kontoret...!
Pizza Table och förvaringssystem Cosino, design Naoto Fukasawa för Magis. 

Steelwood Chair och nya sidoborder Theca, design Ronan och Erwan Bouroullec för Magis. 


The Wild Bunch är samlingsnamn för bord Butch, hylla Tyke, pall Tom & Jerry, design Konstantin Grcic för Magis. Bordets underrede går att hänga på väggen och skivan ställas undan, flexibelt och flyttbart. 
Rough and Smoth hette Tom Dixons utställning med ny och äldre form. Blänkande metall, i år nickelöverdragen aluminium, glas, marmor, guld och massiv koppar möter i stolar, bord och lampor.

Material och ny teknik som i bord, stolar, lampor och accessoarer väl låter sig fogas in  i offentlig miljö och på kontor.

Metall och guldblänk i känt Dixonmanér. 
Det massiva Dixonbordet (nedan)  blir tveklöst en snackis på vilket kontor som helst!

Rough and Smoth heter Tom Dixons presentation i Milano 2013. 

Gem med lampor, speglar och pallar i nickelöverdragen aluminium, inspirerade av den geometriska slipningen av ädelstenar. 

I kommande inlägg blir det mer smart, balanserad, hållbar och skön ny design från Milano Design Week och arenorna i Rho Fiera, Zona Tortona och hos Rossana OrlandiVia Matteo Bandello - missa oss inte!


                                           www.cosmit.it

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar