Benny, Frida, Agneta och Björn på 70-talet. Foto: Bengt H Malmqvist. |
Det är inte lätt att bli profet i sitt eget land. När ABBA under 70-talet byggde sin karriär, sågs den välkomponerade popmusik som gruppen presenterade inte med blida ögon av det proggifierade musiksverige.
Många, många människor, inte minst inom den tidens musikmedia, ville helt enkelt inte erkänna att de faktiskt gillade dessa fyra super trouper.
Nåja, tji fick den PK-anstrukna journalistkåren och Samla mammas manna-anhängare, för ABBAS musikskatt råkade faktiskt bli odödlig.
Björns snickarbyxor är en evig snackis... Foto: Bengt H Malmqvist. |
Musikalen Mamma Mias exempellösa framgång följdes av succéfilmen och avtrycket av gruppens blott drygt tioåriga samarbete är djupt i den internationella musikvärlden. Nya skaror av fans ansluter ständigt och vi gissar att köerna kommer att ringla till museet på Djurgården i sommar.
Agneta axlar popmanteln. Foto: Bubi Heilemann. |
Länge ville inte huvudpersonerna själva, med Björn Ulvaeus i spetsen, bli museiföremål under sin livstid. Men det stora internationella intresset för gruppen - och en egen personlig kärlek till huvudstaden - gjorde att Björn, liksom Benny och de övriga, sa ja till ABBA The Museum.
Benny med Fryebootsen på. Foto: Bubi Heilemann. |
ABBA-museet blir en magnet till upplevelseplatsen Swedish Music Hall of Fame. Arkitekter är Celsing Arkitekter som ritat en byggnad med massiv träfasad, glaspartier och en öppen piazza.
I det nya upplevelsehuset erbjuds interaktiva och upplevelsebaserade utställningar, evenemang, spelningar, kurser för skolor och musikintresserade. Swedish Music Hall of Fame kommer även att rymma en restaurang med bar, butik och även ett litet hotell, Melody, med ett mindre antal, personligt inredda rum.
Frida flyger mot internationell succé. Foto: Bubi Heilemann. |
www.abbathemuseum.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar