Ambiente i Frankfurt är en av världens största fackmässor inom inredning, glas, porslin, köks- och presentprodukter och arrangeras årligen i februari månad. |
Ambiente är en av världens ledande branschmässor och samlar 4 500 utställare inom tre huvudområden: Dining, Living och Giving. Utbudet är enormt liksom mediauppbådet (2 200 journalister) och besökarskaror från hela världen (133 000 besökare).
I mässkonceptet ingår designtävlingen Design Plus, utställningen Talents med nyetablerade formgivare samt trendprognosen Ambiente Trends. I samarbete med trendbyrån bora.herke identifierar Ambiente här fyra moderiktningar inom inredning.
Vid pressträffen fick Nicolette Naumann frågan om inte risken med förutsägbara trender innebär en likriktning i butikernas utbud? Same, same över hela världen...?
– Styrkan i Ambiente är den stora bredden. Trendguiden blir på så sätt ett verktyg och en hjälp för butiker och varuhus. Men utbudet produkter på Ambiente är så enormt, så inköparna gör ändå sina individuella val inom varje trend, menade Nicolette Naumann.
Hon jämförde här med inredningsmagasinet Elle Deco, utgiven på ett tjugotal marknader, men där varje enskild utgåva särskiljer sig, beroende på i vilket land den produceras.
Ambiente arrangeras 11 till 15 februari 2011. Årets överskrift för konceptet är Coming Home och för nästa säsong presenteras fyra trender: Cute, Raw, Refined och Mash.
Här bjuder bloggen en liten förhandstitt:
Cute möter med 50-tal i ny form. |
Rufft och tufft med inslag från naturen i Raw. |
Refined - den ruffa trenden dras mot en mer raffinerad minimalism. |
Multikulti är tema i Mash. |
www.ambiente.messefrankfurt.com
Snyggt och proffsigt !
SvaraRadera