|
Vacker gråskala i österrikiska Steiners monter på Tendence. Företaget grundades 1888 har en säker och fin produktion av vackra vardagsvaror i cashmere, alpacka, merino- och lammull. |
Trender, tendenser och moden...
Trendspanandet har i våra dagar accelererat till oanade proportioner. Förnumstiga pekpinnar kring hur vi ska möblera, dekorera, inreda och leva väller fram som en galen lavaström i den digitala bloggvärlden och i övrig media.
Men kanske finns det anledning att sansa sig lite och fundera över om inte alla dessa upptänkliga trender i själva verket är helt vanliga kommersiella moderiktningar?
Tv-soffor ska mysas till med lättpratade gäster, tidningssidor i dagspress och glättiga magasin ska fyllas, mässbesökare näras med nyheter. Lättserverade trendspaningar hittar sina tacksamma plattformar.
Det är därför vi, exempelvis, i samband med Formex kunde läsa att trendigt i höst är att "tillåta sig lite tokroliga inredningsinfall", som att hänga upp en rosa plastgris i taket. Crazy, liksom...
Dock bör man nog gräva lite djupare för ett trovärdigt trendspanande. Lära mer om form och design, produktutveckling, produktion och konsumtionsmönster, sociologiska och ekonomiska skeenden och - framförallt när det gäller branschmässor för inköp - själva villkoren för företagande och försäljning!
Lyssna på producenter, inköpare och butiksägare - den senare en grupp som faktiskt möter slutkunderna och som också ytterst får ta stryk för felköp och hyllvärmare. Här torde intresset för rosa plastgrisar i orderblocket i höst vara tämligen marginellt...
Nej, vi ser trender som betydligt mer djupgående och långsiktiga. Skapade i en smältdegel där internationella livsstilsförändringar, kultur, ekonomi, politik och konsumtion fångas upp, tolkas och värderas. En skicklig och svår variant av nutidsforskning som i en föränderlig värld blir allt viktigare.
I det mer kortsiktiga perspektivet adderas de starkt kommersiellt yttringarna, säsongens nya modegrepp, tänkta att sälja stort på konsumenters förmodade förväntan på ett ständigt nyhetsflöde.
Att en viss färg blir poppis en höst, grafiska trianglar trycks på textilier eller att blommiga kuddar fyller soffhörnen är nog mer modemässigt än uttryck för trender.
Hur det är med just konsumenternas förmodade nyhetstörst kan man också fundera över i den stora retrotrend som rullar vidare och vi ser allt fler tecken på en mer återhållsam konsumtion hos nya grupper medvetna konsumenter.
"Färre men bättre" är ett begrepp med ökad aktualitet inom möbler- och inredningsbranschen, där tillverkande företag tillåter sig längre produktutveckling. Designföretag gräver i arkiven och lyfter fram nyproduktion av äldre möbler.
Kvalitetsproduktion säljs i färre serier och kollektioner. Livsstilsbutiker med nära till kunderna och ett handplockat sortiment är ett tecken i tiden, liksom det är att väletablerade butiker minskar sina yviga inköp.
Omvärldsanalytiker spårar intresset för kvalitet bland annat via den nya hipstersgenerationen. De som satt vintage i system i sina möbel- och klädval, och upptäckte hur kvalitetsproduktion kan stå emot tidens tand. Unga konsumentgrupper som genom sina val gjorde retro till en trend! javisst, med underströmmar och säsongmässiga modeväxlingar.
Hipsters och andra followers som också lärt sig värdera och skapa sig ett individuellt, personligt och nytt förhållningssätt till den masskonsumtion och köpa-billigt livsstil som grundades i tillväxtens USA på 50-talet och som vi i Europa och Norden hängde på i ett gigantiskt kommersiellt lämmeltåg.
Att vi ser ett paradigmskifte i väst när det gäller produktion och konsumtion är fakta som debatterades även under
Tendencemässan i
Frankfurt. Men riktigt hur handeln ska reagera, agera och hantera förändrade konsumtionsmönster och effekter som minskad handel, är stora och viktiga framtidsfrågor utan enkla svar.
När alltfler av oss inser kvalitet är värt att betala för, och att välproducerade kvalitetsvaror vinner i längden - då finns stora vinster att göra på en lokal marknad. På Tendencemässan minskade antalet utställare från Asien, till en del givetvis beroende på recessionen i väst.
Men det finns också en växande inhemsk marknad när Kinas miljarder människor ser ett ökat välstånd. Kinesiska tillverkare kan med internationellt riskkapital gräva guld där de står...
I det perspektivet blir vi i väst en alltmer marginaliserad och väldigt lokal marknad. "Ta hem produktionen", ja, begreppet börjar faktiskt formera sig som en trend! Modevärlden, som alltid visar en snabbare utveckling än möbler och inredning, pekar med hela handen: I
USA öppnar textilfabriker i Södern, mindre skrädderier etablerar sig i anrika
Garment District på
Manhattan och verkstäder växer upp i
Brooklyn.
I Europa och Sverige är lokalt producerade livsmedel en trend och inom möbeltillverkning växer optimismen. Vi ser redan flertalet goda exempel på nystartade företag med kvalitet och hållbar produktion som ledstjärnor i verksamheten.
Ett utmärkt exempel är svenska Zweed, där grundaren och formgivaren
Håkan Johansson lyckats kombinera form, funktion och hantverk med tillverkning i Sverige. En väl utmejslad vision kring formgivning och företagande som via den digitala världen nått bred uppmärksamhet.
Men tillbaka till Messe Frankfurt!
Vi avslutar nu mässrapporteringen i ett tredje inlägg här i bloggen. Först ut några goda exempel på den stora hantverkstrend som löper i det som
Li Edelkoort/Trend Union redan för fem, sex år sedan beskrev som ett inslag i
The Farm of the Future. En stor och omvälvande multitrend där fokus på hantverk, lokal produktion, organiska material, djur och natur är några parametrar.
Ett ökat intresse för porslin och keramik ligger definitivt i tiden. Strama former och linjer möter i funktionella och vackra vardagsvaror av hög kvalitet, liksom mer experimentella och konstfärdiga objekt.
Keramische Werkstatt Margaretenhöhe, baserat i tyska Essen och grundat 1924, tillverkar kvalitetsporslin är hög kvalitet i design av Young-Jae Lee.
|
Lugna färger och vackra former i vardagsvaror. |
|
Pastellställ i porslin, design Young-Jae Lee. |
Form 2012 är Tendence specialsatsning på handplockade kvalitetsproducenter med fokus på hantverk. Bland de 132 utställande företagen från 15 länder återfinns både små och stora företag, unga designer och etablerade företag inom både möbler, inredningsaccessoarer, textil, glas och väskor.
Bloggen stoppade hos tyska familjeföretaget Alexander Ortlieb som visade utsökt träsnideri. Hantverket utförs av Alexander Ortlieb med support av hustru och dotter som sköter administrationen. Företaget är baserat i orten Bernau som ligger i den vackra Schwarzwald.
|
Ekollon snidade av Alexander Ortlieb i Bernau Tysklan. |
Inspiration till hantverket hämtar Alexander Ortlieb från naturen och skogen där omsorgsfullt snidade vaser och stora fat med ekollon och hasselnötter var en verklig showstopper i mässgången i hall 11.1 på Tendence.
|
Höst med hasselnötter/Alexander Ortlieb. |
Företaget Alexander Ortlieb har noterat en ökad efterfrågan på sina handsnidade produkter som bland annat säljs i exklusiva köksbutiker, museishoppar - men även hos livsstilsbutiker med inriktning på kvalitetsprodukter.
Till godbitarna på Tendencemässan hörde utställningen Kahla Kreativ, arrangerad av tyska porslinsproducenten Kahla. Unga keramiker hade inbjudits för att formge unika objekt i vitt porslin...
|
Design Rebecca Meader. |
|
Design Eva Aebi. |
|
Design Kirsti Karoliina Taivola. |
|
Design Danijela Pivasevic-Tenner. |
|
Design Lisa Charlotte Grahner. |
|
Mei ShiuWinde Liu |
|
Design Eszter Imre. |
Tvära kast i mässrapporteringen! Vi stannar upp hos Kare, en av Tendencemässans absolut största utställare. En alldeles egen inredningsvärld möter i företagets gigantiska monter i mässhall 11.1.
Kare startade 1981 i München med inriktning på modern inredning, formgiven med passion, som företaget själv beskriver starten. I dag är Kare Design ett globalt varumärke med egna Karebutiker samt drygt 35 franchisepartners, internationella försäljningskontor, in-house formgivare och producenter i över 60 länder.
Massor av produkter för massmarknaden, kort sagt. Varje år lanseras 1 500 nya produkter i ett extremt utbud med något för alla smaker. Kunderna beskriver företaget på sin hemsida som "kosmopoliter, toleranta, spontana, trendintresserade personer med humor - och antagligen lite galna också..."
Häng med, här ett litet montersvep...
|
Mycket för massorna. |
|
Keramik i kubik. |
|
Möbler, objekt och belysning i Karemixen. |
|
Eamesvarianter och kristallkronor. |
|
50-talsretro - but of course! |
Mitt i monterlandskapets myller ligger en välbesökt bar där media och inköpare pustar ut över färgglada paraplydrinkar som synkar utmärkt med det tokroliga sortiment som Kare, bland så mycket annat annat, presenterar för nästa säsong...
|
Och tja, den mest beprövade inköpare kan nog välkomna något stärkande innanför västen om orderblocket ska fyllas med objekt som detta.... |
|
Form och funktion, anyone? |
|
Vingar av pengarna...? |
|
Rollerbling i Karesväng. |
En mässa är alltid en marknadsplats med något i påsen för alla... det är styrkan i världens stora mässkoncept.
Men den alltmer mångfacetterade och svårtolkade marknaden, konjunkturväxlingar och konsumentmönster skapar också nya förväntningar på mässarrangörer och andra inköpsplattformar. Det gäller att hålla hårt i kvalitetsarbetet kring utställarnivå, form och funktion i mässkonceptet samt i det stora arbetet mot kopiering och bibehållande av god och hållbar konsumtion.
För även om det även tisslas och tasslas en del om utställarnärvaro, dyra monterhyror, alternativa show-room och mässornas framtida betydelse - tiden för dessa gigantiska marknadsplatser är inte över än.
www.messefrankfurt.com